Karta Mieszkańca to idea, która ma dać dostęp w jednym miejscu do usług publicznych. To nowoczesne rozwiązanie, ale też forma docenienia tych, którzy płacą w Kielcach podatki.
– podkreśliła prezydentka Kielc, Agata Wojda.
Dzięki karcie, dostępnej zarówno jako aplikacja mobilna, jak i fizyczna karta, mieszkańcy będą mogli korzystać z szeregu ulg. Preferencyjne ceny obejmą m.in. bilety komunikacji miejskiej (w tym również jednorazowe), parkowanie w strefie płatnego parkowania, wejścia na baseny oraz bilety na wydarzenia kulturalne. Zniżki mają wynosić około 10%, na wzór obecnie funkcjonujących ulg dla osób rozliczających PIT w Kielcach.
Władze miasta planują, by w przyszłości do systemu mogli dołączać również lokalni przedsiębiorcy.
Chcemy, żeby ta platforma była otwarta. To również szansa na tworzenie lokalnych programów lojalnościowych.
– mówiła Agata Wojda.
Dyrektorka kieleckiego ZTM, Barbara Damian, zapowiedziała pełną cyfryzację systemu biletowego.
Aktualna karta została wprowadzona 12 lat temu. Czas na nowoczesne rozwiązania, które będą wygodne i intuicyjne dla pasażerów.
– zaznaczyła.
Nowy system obejmie m.in.:
- zakup biletów (w tym okresowych, jednorazowych i czasowych) przez aplikację,
- integrację z kartami płatniczymi – bilet jednorazowy będzie można zakupić bezpośrednio w autobusie,
- system MTT – zliczający przejazdy i automatycznie naliczający korzystniejszą taryfę (np. dobową),
- powiadomienia o zmianach w kursowaniu,
- rozbudowany portal pasażera z możliwością zdalnego załatwiania ulg (np. PIT czy ulgi dla niepełnosprawnych),
- nowe czytniki i system windykacji dla kontrolerów.
System zostanie także zintegrowany z rowerem miejskim, a w przyszłości możliwa będzie współpraca z koleją (PKP, przewozy regionalne).
Całość projektu, wraz z nową serwerownią, kasownikami, systemem windykacji i kartami, oszacowano na 5,5 mln zł brutto. Projekt jest współfinansowany z funduszy unijnych (85% dofinansowania).
Jak podkreśliła dyrektorka ZTM, system będzie wdrażany etapami – jako pierwsze mają ruszyć funkcje związane z komunikacją miejską, następnie strefa płatnego parkowania, a później reszta usług. Całość gotowa ma być na przełomie 2026 i 2027 roku.