Radio Rekord Świętokrzyskie mobilne Radio Rekord Świętokrzyskie
PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjMyIiBkYXRhLXJldml2ZS1pZD0iNDRiMTc2NDFiYzk4ODk1OTZhMmQ3YjdmZDU0YjVmZTUiPjwvaW5zPg==
PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjMyIiBkYXRhLXJldml2ZS1pZD0iNDRiMTc2NDFiYzk4ODk1OTZhMmQ3YjdmZDU0YjVmZTUiPjwvaW5zPg==

Można "Dotknąć miasta"

Można
Ekspozycja koncentruje się wokół śródmiejskich bram – przedstawionych za pomocą haftu maszynowego i haptycznych grafik wykonanych z folii flock.
 
Dedykowana jest głównie osobom niewidomym i niedowidzącym, zaś dla osób widzących stanowi pretekst do przyjrzenia się rzemieślniczym detalom architektonicznym w tkance miejskiej, które na co dzień bywają niedostrzegane i niestety coraz częściej zastępowane tanimi rozwiązaniami z marketów budowlanych.
 
”Do niedawna uważano, że wyroby metaloplastyczne z epoki PRL-u są przaśne i pospolite. Oparte na powtarzalności geometryczne wzory krat były tak po wszednie, że aż niedostrzegalne. Metalowe elementy powstawały w dużych ilościach, zatem wizualna przestrzeń była nimi mocno nasycona. Ich częstotliwość w miejskim krajobrazie sprawiała, że jako element zastany umykały percepcji, jednocześnie wywierając podświadomy wpływ. Uformowane prę ty i blachy ze świętokrzyskich zakładów przemysłowych odegrały dużą rolę w kształtowaniu kultury estetycznej dzisiejszych kielczan. Ich czas powstania przypada na lata 60., 70. oraz wczesne lata 80. Politycznyprzełom 1981 roku, stan wojenny oraz późniejsza zapaść gospodarcza zahamowały wytwórczość. Aktualnie metalowych krat, balustrad i bram z tamtych czasów sukcesywnie ubywa. Ich unikatowość zostaje zastąpiona gotowymi, formalnie podobnymi do siebie panelami z marketu. Paradoksalnie dzięki temu niegdyś lekceważone, dziś stają się wreszcie dostrzeżone i docenione.

A wygląda na to, że Kieleckie było i jest wyjątkowo predysponowane do metaloplastyki.

Jako że rejony Kielc są bogate w złoża rud żelaza, miedzi i ołowiu, sztuka obrabiania metali już od prehistorii miała się tu całkiem dobrze, a tradycje przemysłu metalowego sięgają XV wieku. W czasach PRL-u działały: Huta Ostrowiec, Zakłady Samochodowe Star w Starachowicach, Zakłady Zbrojeniowe Mesko w Skarżysku-Kamiennej, Zakłady Odlewnicze w Końskich, kielecki Chemar, Fabryka Łożysk Tocznych Iskra i Polmo-SHL. Zapewne niejednokrotnie zakłady te były źródłem materiałów do produkcji metaloplastycznej, ponieważ bramy powstawały z profili wlotowych, żebrowanych prętów, ciętej i spawanej walcowanej blachy, a także z różnego rodzaju metalowych odpadów.

Metaloplastykę użytkową w Kielcach lat 60.–80. zazwyczaj projektowali architekci zatrudnieni w państwowych przedsiębiorstwach: Pracowni Konserwacji Zabytków (PPPKZ), Pracowniach Sztuk Plastycznych (PSP), czy w Miastoprojekcie – wielobranżowym biurze projektowym. To przede wszystkim PSP zawiadywały rynkiem zamówień plastycznych, łącząc często architekturę i sztuki plastyczne. PSP współpracowały ze spółdzielniami mieszkaniowymi, angażując się m.in. w wyposażenie budynków w elementy małej architektury.

PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjI5IiBkYXRhLXJldml2ZS1pZD0iNDRiMTc2NDFiYzk4ODk1OTZhMmQ3YjdmZDU0YjVmZTUiPjwvaW5zPg0K
PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjI5IiBkYXRhLXJldml2ZS1pZD0iNDRiMTc2NDFiYzk4ODk1OTZhMmQ3YjdmZDU0YjVmZTUiPjwvaW5zPg0K

Wśród zatrudnionych w nich architektów był między innymi Andrzej Grabiwoda, jeden z czołowych architektów miasta, u którego metaloplastyka była jedną z wyuczonych specjalizacji. Często z tej wiedzy korzystał, wpisując wymyślone przez siebie metalowe detale w projekty wnętrz budynków ważnych dla Kielc (m.in. metalowe oprawy oświetleniowe w Kieleckim Centrum Kultury, kraty w oknach zakrystii Katedry, elementy poręczy i balustrad w Domu Rzemiosła) i województwa. Janusz Cedro, były Wojewódzki Inspektor Ochrony Zabytków, pracujący jako architekt w PPPKZ, a także Włodzimierz Pedrycz mają na swoim koncie projekty wykonawcze krat ze śródmieścia Kielc. Nieco wcześniejsze były realizacje Jana Golki – ówczesnego scenografa Teatru im Stefa na Żeromskiego, który między innymi wymyślił kratę znajdującą się w Muzeum Lat Szkolnych Stefana Żeromskiego. Ozdobna kuta krata w bramie prowadzą cej na dziedziniec Teatru pojawiła się z inicjatywy Ireny Byrskiej, żony Tadeusza Byrskiego, dyrektora Teatru w latach 1952–1958. Metaloplastyką artystyczną zajmował się ówczesny kierownik Wydziału Sztuki przy Radzie Narodowej w Kielcach Władysław Markiewicz, który był autorem unikatowej metalowej dekoracji w kaplicy w Morawicy.

Lata 70., a zwłaszcza ich pierwsza połowa – epoka otwartości Gierka, to czasy, w których mogły się realizatorsko wykazać prywatne warsztaty rzemieślnicze. Kraty według dostarczonych rysunków wykonywali kowale, ślusarze, a często sami właściciele posesji w ramach majsterkowania, jeśli umieli spawać. Doświadczonym wykonawcą był wszechstronny Janusz Komorowski z Domaszowic. Inną ważną postacią był legendarny Stanisław Moćko, który kowalstwa artystycznego uczył się w warsztacie ojca Antoniego. Antoni był w czołówce kowali Polski Ludowej, o czym świadczyły liczne dyplomy i nagrody. Stanisław pracował kilka lat w kieleckich Armaturach jako ślusarz, a potem prowadził rodzinną kuźnię w Oblęgorku. Często współpracował z kieleckimi plastykami.

W śródmieściu Kielc nadal znajdujemy rozwiązania budowlano-architektoniczne z odchodzącej epoki. Jednymi z nich są podwórka z rozplanowanymi wokół nich kamienicami, do których jedyny dostęp stanowi ażurowa brama. Kraty w bramach do frontowych posesji przy ulicach w centrum Kielc pojawiały się bez założonego planu, gdyż w tamtych latach nie było regulacji dotyczącej uzgodnień, a wiele budynków przy ulicach: Dużej, Kilińskiego (Małej), Piotrkowskiej, Wesołej, nie było wówczas wpisanych do rejestru zabytków. Nie ma zatem też ich dokumentacji, a jeśli jest rysunek, to zamiast nazwiska autora kraty figuruje wyłącznie pieczątka Pracowni Sztuk Plastycznych (PSP).

Metaloplastyka jest dziedziną wytwórczości rzemieślniczej zakładów ślusarskich i kowalskich. Zagadką jest, jak często angażowano na etapie koncepcyjnym danego obiektu projektantów – architektów, artystów, plastyków? W ilu przypadkach efekt finalny w postaci układu zespawanych pionowych prętów, tworzących modułowo powtarzalne formy z zaskakującym asymetrycznym rytmem, był efektem pomysłowości samego wykonawcy? Specyfika działań budowlano-remontowych w warunkach ustroju komunistycznego polegała m.in. na współpracy artystów z robotnikami. Zapewne im dalej od śródmieścia, tym częściej występowała samorodna inicjatywa własna. W tamtej epoce zarówno projektowanie użytkowe, jak i codzienną myśl wytwórczą, której przykładami są metalowe kraty, cechował wyrazisty i rozpoznawalny do dzisiaj styl eksponujący konstrukcję, czystą formę i abstrakcję”.

Olga Grabiwoda

PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjI5IiBkYXRhLXJldml2ZS1pZD0iNDRiMTc2NDFiYzk4ODk1OTZhMmQ3YjdmZDU0YjVmZTUiPjwvaW5zPg0K
PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjI5IiBkYXRhLXJldml2ZS1pZD0iNDRiMTc2NDFiYzk4ODk1OTZhMmQ3YjdmZDU0YjVmZTUiPjwvaW5zPg0K


Prosimy o dotykanie eksponatów!

Autor: Jakub Święcicki
Tekst do wystawy: Olga Grabiwoda

Zrealizowano w ramach stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

 
 

Chcemy, żeby nasze publikacje były powodem do rozpoczynania dyskusji prowadzonej przez naszych Czytelników; dyskusji merytorycznej, rzeczowej i kulturalnej. Jako redakcja jesteśmy zdecydowanym przeciwnikiem hejtu w Internecie i wspieramy działania akcji "Stop hejt".

Dlatego prosimy o dostosowanie pisanych przez Państwa komentarzy do norm akceptowanych przez większość społeczeństwa. Chcemy, żeby dyskusja prowadzona w komentarzach nie atakowała nikogo i nie urażała uczuć osób wspominanych w tych wpisach.

PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjI3IiBkYXRhLXJldml2ZS1pZD0iNDRiMTc2NDFiYzk4ODk1OTZhMmQ3YjdmZDU0YjVmZTUiPjwvaW5zPg0K
PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjI3IiBkYXRhLXJldml2ZS1pZD0iNDRiMTc2NDFiYzk4ODk1OTZhMmQ3YjdmZDU0YjVmZTUiPjwvaW5zPg0K

#WieszPierwszy

Najnowsze wiadomości

PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjM2IiBkYXRhLXJldml2ZS1pZD0iNDRiMTc2NDFiYzk4ODk1OTZhMmQ3YjdmZDU0YjVmZTUiPjwvaW5zPg0K
PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjM2IiBkYXRhLXJldml2ZS1pZD0iNDRiMTc2NDFiYzk4ODk1OTZhMmQ3YjdmZDU0YjVmZTUiPjwvaW5zPg0K

Najczęściej czytane

PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjM3IiBkYXRhLXJldml2ZS1pZD0iNDRiMTc2NDFiYzk4ODk1OTZhMmQ3YjdmZDU0YjVmZTUiPjwvaW5zPg0K
PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjM3IiBkYXRhLXJldml2ZS1pZD0iNDRiMTc2NDFiYzk4ODk1OTZhMmQ3YjdmZDU0YjVmZTUiPjwvaW5zPg0K

Polecamy