GDDKiA kontynuuje prace nad dokumentacją projektową dla tzw. obwodnicy Ostrowca Świętokrzyskiego. Przebieg trasy, określony w prawomocnej i ostatecznej decyzji środowiskowej, jest już znany. Umowę na zaprojektowanie prawie 13-kilometrowego odcinka DK9 i uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) podpisano w lutym.
Projektant wykonał pomiary ruchu, opracował prognozy i analizy ruchowe. Sporządził mapy do celów projektowych. Wystąpił m.in. do gestorów sieci o potrzebne dane i uzgodnienia, a także do gmin o informacje dotyczące terenów pod inwestycję. Trwa opracowanie szczegółowych rozwiązać technicznych i komunikacyjnych, a pod koniec tego kwartału poznamy pierwsze wyniki prac. Złożenie wniosku o wydanie decyzji ZRID planowane jest w styczniu 2024 r.
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Kielcach 10 lutego 2014 r. wydał DŚU, a tym samym wybrał jeden z dwóch wariantów trasy. Od wydanej decyzji środowiskowej w wyznaczonym terminie nie wpłynęło żadne odwołanie. W marcu 2014 decyzja stała się ostateczna. Jest ona ważna przez 10 lat.
Ostateczna zajętość terenu pod drogę zostanie określona w decyzji ZRID wydanej przez Wojewodę Świętokrzyskiego. Jej uzyskanie możliwe będzie w 2024 r. Ostateczna decyzja ZRID przeniesie własność nieruchomości pod drogę na rzecz Skarbu Państwa za odszkodowaniem. Jednocześnie umożliwi rozpoczęcie robót budowlanych.
Obwodnica Ostrowca Świętokrzyskiego w ciągu DK9 na odcinku Rudka - Jacentów będzie miała ok. 12,7 km i biec będzie po nowym śladzie. Zaprojektowana zostanie jako droga klasy GP (główna ruchu przyspieszonego). W ramach inwestycji planowana jest przebudowa dróg i ulic poprzecznych oraz budowa dodatkowych jezdni (umożliwiających obsługę terenów przyległych i połączenie z istniejącą siecią dróg).
Obwodnica rozpocznie się w Rudce na istniejącej DK9, dalej pobiegnie nowym śladem, omijając Ostrowiec Świętokrzyski od strony zachodniej i południowej, włączając się do DK9 w Jacentowie. Inwestycja przewiduje m.in. budowę dwóch węzłów drogowych (w Rudce i Miłkowie), dwóch skrzyżowań (w Szewnie i Jacentowie), sześciu mostów, dwunastu wiaduktów, ekranów akustycznych, a także przejść dla zwierząt.
Rozwiązania spowodują wyłączenie ruchu tranzytowego z centrum miasta, odciążając pozostałe drogi. Dają też możliwość harmonijnego planowania uzupełniającej sieci drogowej w nawiązaniu do istniejących i planowanych generatorów ruchu (centra handlowe i strefy przemysłowe), bez nakładania się ruchu lokalnego i tranzytowego.
Dodatkowo połączenie projektowanej obwodnicy z obecną DK 9 przez węzeł Rudka i dalej węzeł w m. Boksycka, a także zaprojektowany węzeł Miłków zapewnią wygodne połączenia z obecną siecią dróg powiatowych i gminnych, wpisując się w poprawę układu komunikacyjnego miasta i powiatu.
Ostateczna zajętość terenu pod drogę zostanie określona w decyzji ZRID wydanej przez Wojewodę Świętokrzyskiego. Jej uzyskanie możliwe będzie w 2024 r. Ostateczna decyzja ZRID przeniesie własność nieruchomości pod drogę na rzecz Skarbu Państwa za odszkodowaniem. Jednocześnie umożliwi rozpoczęcie robót budowlanych.