Na początku 2020 r. weszła w życie Rady Miejskiej w Starachowicach z dnia 19 grudnia 2019 r. w sprawie zasad i warunków sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń, ich gabarytów, standardów jakościowych oraz rodzajów materiałów budowlanych, z jakich mogą być wykonane, potocznie zwanej uchwałą "krajobrazową" lub "reklamową". Uchwała ma na celu uporządkowanie przestrzeni miejskiej oraz poprawę wizerunku miasta.
O wchodzących w życie przepisach starachowickich przedsiębiorców informowali pracownicy Referatu Urbanistyki i Planowania Przestrzennego Urzędu Miejskiego i strażnicy miejscy.
- W listopadzie i grudniu 2020 r. prowadziliśmy kampanię informacyjną w zakresie uchwały reklamowej - mówi Karol Zawłocki z Referatu Urbanistyki i Planowania Przestrzennego. - Właściciele reklam zostali poinformowani o konieczności dostosowania do obowiązujących przepisów lub usunięcia reklam, znajdujących się w przestrzeni publicznej. Widać już efekty przeprowadzonej kampanii informacyjnej - część reklam została usunięta lub dostosowana do zapisów uchwały
- Zależy nam, aby reklamy, które są mocno zniszczone i przestały spełniać swoją funkcję zniknęły z terenu miasta, a te które będą się pojawiać zostały umieszczone w miejscach do tego przeznaczonych, były estetyczne, wykonane z materiałów trwałych i zgodnie z wymogami określonymi w projekcie uchwały - podkreśla prezydent Marek Materek.
Przyjęte przez Radę Miejską przepisy określają dodatkowo gabaryty, standardy jakościowe oraz rodzajów materiałów budowlanych, z jakich mogą być wykonane.
Po 6 stycznia 2021 r. reklamy niezgodne z zapisami uchwały podlegają karze pieniężnej, nałożonej w drodze decyzji administracyjnej. Wysokość stawek została określona w art. 19 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych i wynosi odpowiednio 2,70 zł dziennie części stałej oraz 0,24 zł dziennie od 1 m kw. pola powierzchni tablicy reklamowej lub urządzenia reklamowego.
Zgodnie z uchwałą miasto podzielone zostało na dwie strefy: strefę A, w której znajdują się Rynek wraz z przyległymi ulicami,
Szlakowisko i Park Miejski, teren wokół zbiorników wodnych "Lubianka" i "Pasternik", tereny Wielkiego Pieca, tereny centrum, położone między al. Armii Krajowej a ul. Staszica oraz strefę B - pozostałą część miasta.
Na terenie strefy A zabrania się stosowania tablic i urządzeń reklamowych za wyjątkiem stojaków typu "menu" bądź typu "potykacze" (tzw. koziołki reklamowe) w czasie otwarcia lokalu. Zakazuje się również reklam w formie banerów na budynkach i umieszczania reklam na ogrodzeniach. Natomiast zezwala się na umieszczanie szyldów, a więc tablic i urządzeń reklamowych informujących o działalności prowadzonej na nieruchomości, na której ta tablica reklamowa lub urządzenie reklamowe się znajdują. Mogą być one umieszczane na budynku równolegle bądź prostopadle do ściany frontowej.
W strefie B zakazuje się umieszczenia reklam na m.in.: ogrodzeniach, terenach cmentarzy, mostach i wiaduktach,
drzewach i w zasięgu ich koron, budowlach infrastruktury technicznej, takich jak latarnie czy słupy.
W uchwale określono szczegółowe zasady umieszczania tablic reklamowych i urządzeń reklamowych niebędących szyldami, zarówno jako obiektów wolnostojących, jak również na budynkach.