Wykorzystanie najnowszych technologii informatycznych w urzędzie ma na celu szybszą realizację świadczonych usług i załatwianie spraw, a także sprawniejszą organizację pracy. Przez internet można dziś zapłacić podatek czy rozpocząć działalność gospodarczą, ale Urząd Miejski w Starachowicach idzie krok dalej, realizując projekt unijny "Zwiększenie dostępności e-usług dla miasta Starachowice". Koszt tego przedsięwzięcia to ponad 15 mln zł. Starachowice jako autor najlepiej ocenionego projektu informatycznego, zdobyły pierwsze miejsce i najwyższe dofinansowanie unijne - ponad 12 mln zł.
- Chcemy, aby w kolejnych latach jak największa ilość usług świadczonych przez Urząd Miejski, Centrum Usług Społecznych (dawny MOPS, przyp. red.) szkoły, przedszkola, Park Kultury, Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji czy Centrum Usług Wspólnych była świadczona dla mieszkańców w sieci, bez konieczności wychodzenia z domu - informuje prezydent Marek Materek. - Tak, aby każdy mógł załatwiać urzędowe sprawy za pośrednictwem telefonu komórkowego z domu, lub z pracy. Tak, aby kontakt z urzędem i z miejskimi jednostkami organizacyjnymi odbywał się szybko, sprawnie bez konieczności wychodzenia z domu, czy oczekiwania w kolejkach.
Projekt realizowany jest od 2018 roku. W tym czasie wykonano audyt systemów teleinformatycznych, funkcjonujących w gminnych jednostkach organizacyjnych i w urzędzie. Wybudowano główną serwerownię, czyli ośrodek przetwarzania danych, podstawowy i zapasowy. Jest to obiekt o powierzchni 112 m kw., gwarantujący niezawodne i bezawaryjne działanie wszystkich systemów teleinformatycznych miasta. Są to m.in.: informatyczne programy do obsługi finansowej, informatyczne programy oświatowe i systemy, które będą tworzone w celu realizacji usług elektronicznych dla mieszkańców Starachowic. W serwerowni przechowywane będą wszystkie dane zgromadzone w placówkach podległych.
- Wybudowana przez gminę, miejska serwerownia to serce systemów informatycznych Urzędu Miejskiego i miejskich jednostek organizacyjnych - mówi M. Materek. - Koszt przebudowy obiektu i dostosowania go do potrzeb serwerowni to 4 mln zł.
Jak informuje koordynator projektu Sebastian Krawczyk, kierownik referatu Obsługi Informatycznej urzędu miejska serwerownia to podstawowy ośrodek przetwarzania danych.
- Jeśli chodzi o klasę tego obiektu, to można powiedzieć, że jest to bardzo wysoko zaawansowany technologicznie projekt i niewiele tego typu jest realizowanych w województwie świętokrzyskim. Będą tu przechowywane najcenniejsze dane gminy Starachowice. Zapewni on nie tylko składowanie, ale i przetwarzanie oraz uruchamianie usług dla mieszkańców. Ważne jest zapewnienie bezpieczeństwa dla przechowywanych danych osobowych czy informacji dotyczących prowadzonych spraw, ponieważ są one dla nas czymś najważniejszym i muszą być w odpowiedni sposób chronione. Nowoczesne rozwiązania gwarantują funkcjonowanie obiektu podczas sytuacji kryzysowych, np. podczas długotrwałych awarii prądu - podkreśla S. Krawczyk.
Najważniejszy etap unijnego projektu jeszcze przed pracownikami urzędu. Chodzi o zakup systemów informatycznych, które pozwolą, aby większość usług realizowanych przez gminne jednostki, była świadczona w sposób zdalny.
- W tej chwili ogłaszamy przetarg na zakup tych systemów, które umożliwią nam m.in.: składanie pism do urzędu np. deklaracji podatkowych przez internet, rozliczanie się ze szkołami czy przedszkolami, wynajem sali konferencyjnej Olimpia przez interent, umówienie daty ślubu w USC przez internet, a także mnóstwo innych spraw, które dotychczas wymagały osobistego stawienia się w danej placówce - wymienia prezydent Materek. - Chcemy usprawnić dla naszych mieszkańców codzienne funkcjonowanie administracji.
W ramach projektu uruchomione zostaną trzy, kluczowe systemy teleinformatyczne. W obszarze oświaty, finansów miasta oraz telefonia cyfrowa.
- Projekt zakłada także wymianę we wszystkich placówkach gminnych telefonii analogowej na cyfrową - przyznaje S. Krawczyk. - Jest to ważne w kontekście osób niepełnosprawnych, którym korzystanie z telefonów cyfrowych usprawni kontakt z urzędem. Za pomocą telefonu, głosowo, np. tak jak w banku, za pomocą swojego konta, mieszkańcy będą mogli uzyskać potrzebne informacje, czy załatwić konkretną sprawę. Zastosowane standardy bezpieczeństwa zapewnią, że mieszkaniec za pośrednictwem swojego telefonu komórkowego będzie miał wgląd w swoją sprawę, będzie mógł sprawdzić na jakim jest etapie i który pracownik się nią zajmuje. Takie rozwiązania ważne są także ze względu na starachowiczan, którzy przebywają poza granicami kraju. Teraz, aby załatwić swoją sprawę, nie będą musieli fatygować się do urzędu, a będą mogli to zrobić z dowolnego miejsca na świecie.
Realizacja projektu wiąże się również z wymianą komputerów, telefonów i sieci teleinformatycznych we wszystkich jednostkach. Planowany czas zakończenia projektu to koniec roku 2022.