W dużym uproszczeniu nadzorem właścicielskim możemy nazwać zbiór bardziej lub mniej sformalizowanych reguł działania łączących wszystkich interesariuszy przedsiębiorstwa. To co jednak szczególnie istotne w przypadku nadzoru właścicielskiego, to kwestie dotyczące praw właścicieli do ich majątku, który z różnych przyczyn powierzyli osobom zarządzającym przedsiębiorstwem. W tej ostatniej grupie znajdą się np. zarządy i kadra menedżerska organizacji. Nadzór właścicielski powstał specjalnie z myślą o takich sytuacjach, w których właściciele sami nie mogą zarządzać firmą. Wypracowanie mechanizmów kontroli nad osobami, którym powierzono zarządzanie wydaje się być tutaj obowiązkowe. W praktyce jednak, nie każdy przedsiębiorca potrafi się o to poprawnie zatroszczyć.
Jednym ze sposobów na sprawne funkcjonowanie nadzoru właścicielskiego może być powołanie rady nadzorczej. Jednak nie sam fakt posiadania takiej rady jest tutaj najważniejszy. To co o wiele bardziej istotne, to kompetencje osób, które w takiej radzie zasiądą. Pojawia się tutaj jednak kolejna kwestia, a mianowicie określenie sposobu w jaki ma działać rada oraz podział kompetencji pomiędzy jej członków. Przemyślany podział zadań z wykorzystaniem kompetencji członków rady może wpłynąć na jakość sprawowanej kontroli.
Nadzór właścicielski można wprowadzać także zewnętrznie np. poprzez zaangażowanie odpowiednio wykfalifikowanych doradców. Jest to praktyka stosowna bardzo często w firmach rodzinnych i może być jednym z elementów szerszej współpracy w ramach tzw. family office. Kompetencje i narzędzia osoby sprawującej nadzór zewnętrzny mogą okazać się bezcenne dla właścicieli oraz całej organizacji. Nie bez znaczenia będzie tutaj obiektywna perspektywa i podejście, jakim kieruje się doradca. Jego praca w dużej mierze polega na tym, aby optymalizować procesy oraz przepływ kluczowych do podejmowania decyzji informacji.
Bez względu na to jak doskonały model nadzoru właścicielskiego zostanie zastosowany w przedsiębiorstwie warto pamiętać również o tym, że powinien od podlegać ciągłej ocenie i ewolucji, która zagwarantuje ciągłość biznesu.