Główne arterie miasta każdego dnia obsługują ogromny ruch. Natłok uczestników na drodze sprawia, że pojawiają się korki, które wydłużają czas podróży. W takich okolicznościach lepszą alternatywą dla samochodów lub autobusów jest rower, lub pokonanie trasy na piechotę. Niektóre odcinki można by pokonać jeszcze szybciej, gdyby wzbogacić je o dodatkową infrastrukturę drogową, a mianowicie kładki pieszo-rowerowe. Obecnie na stałe wpisały się w krajobraz miast i widujemy je w parkach i skwerach, ale także sprawdzają się jako przeprawa nad ruchliwą jezdnią. Czy może być ich więcej?
Niebezpieczna przeprawa
Część obiektów umożliwiających przejście przez rzekę, strumyk, zbiornik wodny czy jezdnię pochodzi z poprzedniej epoki. Standardy bezpieczeństwa z tamtego okresu nie należą do najwyższych. Nawierzchnia kładek jest często zniszczona i nieprzystosowana do zmieniających się warunków atmosferycznych. Zdarza się, że korzystanie z nich w trakcie opadów deszczu, śniegu lub po ich zamarznięciu jest bardzo niebezpieczne. Ponadto niektóre barierki są na tyle niskie, że ryzyko wypadnięcia jest duże. Władze miast i mniejszych miejscowości powinny zrewidować stan takich obiektów, ale problem mogą zasygnalizować także mieszkańcy. W końcu chodzi o dobro wszystkich użytkowników. Czy w związku z tym jest jakaś alternatywa?
Nowoczesne kładki pieszo-rowerowe
Sympatycy jednośladów nie rezygnują z nich nawet w sezonie jesienno-zimowym. Nie straszny im deszcz i zła pogoda, a na przesiadkę do komunikacji miejskiej zdecydują się dopiero wtedy, gdy spadnie śnieg. Jazda rowerem i zmieniające się podłoże mają realny wpływ na bezpieczeństwo podróżujących. Jest to szczególnie ważne w przypadku kładek nad zbiornikami wodnymi, gdzie łatwo zbiera się wilgoć. Nowe technologie zastosowane w budowie takich przepraw pozwalają na instalacje antypoślizgowego podłoża. Ma to duże znaczenie również dla ruchu pieszego i poprawy także jego bezpieczeństwa.
Ponadto obiekty te wyposażone są w wysokie barierki, które wręcz uniemożliwiają wychylenie się poza wyznaczoną trasę. Co więcej, montaż obiektu odbywa się bardzo szybko, gdyż wiele komponentów dociera na miejsce docelowe częściowo złożonych. Długość i szerokość kładek można swobodnie regulować i dostosować do intensywności ruchu. Najdłuższe obiekty mogą sięgnąć nawet 60 m. Nowoczesne obiekty z powodzeniem zastąpią stare i zużyte kładki. Jeżeli jest taka możliwość, to świetnie sprawdzą się jako dodatkowy obiekt skracający trasę. Nowoczesne kładki pieszo-rowerowe znacząco podnoszą bezpieczeństwo uczestników ruchu. Więcej informacji na ich temat, znaleźć można na https://www.jansonbridging.pl/pl/rozwiazania/kladki-pieszo-rowerowe.
Kładki są dużym ułatwieniem na trasie i stanowią nieodłączny element wielu parków, ale też przepraw nad jezdnią. Dzięki temu przemieszczanie się nimi nie wymaga zatrzymywania ruchu samochodowego, a dzięki temu utrzymuje się jego płynność. Najważniejsze jest jednak bezpieczeństwo pieszych, którzy w ten sposób są odseparowani od gnających aut. Włodarze miast powinni pomyśleć o usprawnieniach tych obiektów i instalacji nowych. Być może dzięki temu uda się skrócić drogę do pracy lub szkoły wielu mieszkańców, a to z pewnością zostanie docenione.