Rozpoczynając działania marketingowe trzeba się oczywiście do tego przygotować pod kątem finansowym. Czasy darmowego i skutecznego marketingu w Internecie się skończyły – aby zyskać przewagę nad konkurencją i dać się zauważyć trzeba niestety zainwestować. Wiele firm nie bierze również pod uwagę, że każdy marketing niesie ze sobą także koszty „uboczne”, które trudno jest przewidzieć w budżecie. Przykłady takich kosztów omawiamy w naszym poradniku.
Czas poświęcony na działania marketingowe
Mało który przedsiębiorca zdaje sobie sprawę z tego, jak bardzo czasochłonne jest nadzorowanie kampanii marketingowej. Nawet jeśli zlecisz te działania profesjonalnej agencji marketingowej, to i tak spodziewaj się częstych maili, próśb o zatwierdzenie projektów, przeczytanie tekstów i zgłoszenie ewentualnych uwag etc.
Czas to policzalny koszt, który realnie poniesiesz. Jeśli chcesz tego uniknąć, to albo daj agencji wolną rękę, albo oddeleguj pracownika do koordynowania działań marketingowych we współpracy z agencją.
Opłaty dla wydawców
Każda kampania marketingowa wymaga emisji różnego rodzaju formatów reklamy – na przykład linków sponsorowanych, artykułów sponsorowanych, banerów reklamowych etc. Być może w budżecie nie uwzględniłeś (lub nie zrobiła tego agencja) związanych z tym kosztów. Chcąc uniknąć nieprzyjemnej niespodzianki koniecznie dopytaj agencję, czy w zaproponowanej przez nią cenie są już zawarte opłaty dla wydawców.
Wyższe koszty hostingu
Przyjemnym kosztem ubocznym marketingu jest to, że zaczniesz ponosisz wyższe opłaty z tytułu np. hostingu. Dlaczego przyjemnym? Ponieważ będzie to świadczyć o skuteczności kampanii, która spowoduje gwałtowny wzrost ruchu na stronie internetowej firmy czy w sklepie online. Aby uniknąć sytuacji, w której witryna działa zbyt wolno czy okresowo jest niedostępna, będziesz musiał zwiększyć parametry usługi hostingowej.
Zwiększone nakłady na obsługę klienta
To także pożądany koszt uboczny skutecznej kampanii marketingowej. Wzrost liczby klientów wymusi na Tobie zainwestowanie w jeszcze lepszą i szybszą obsługę zamówień – w przeciwnym razie efekty marketingu mogą być bardzo nietrwałe (słaba obsługa zniechęci klientów do korzystania z Twojej oferty).
Redesign marki
Może się również okazać, że zaplanowana kampania marketingowa nie będzie mogła wystartować przed diametralną zmianą wizerunku marki. Jeśli np. chcemy komunikować profesjonalizm, świetną jakość i innowacyjność marki, która nie ma nawet własnego logotypu lub jej nazwa jest skrajnie nieatrakcyjna, to bezwzględnie trzeba zainwestować w redesign – nową stronę internetową, identyfikację wizualną, zmianę komunikacji z klientami etc.