Wnioski o dofinansowanie złożone 15 maja, będą rozpatrywane i realizowane na dotychczasowego warunkach z zastosowaniem wzorów formularzy obowiązujących na dzień złożenia wniosku. Jeżeli wnioskodawca złożył wniosek o dofinansowanie przed 15 maja, ale nie zawarł umowy o dofinansowanie, może wycofać wniosek i złożyć go ponownie na zmienionych warunkach, z zastrzeżeniem spełnienia wymogów dotyczących terminu rozpoczęcia i zakończenia przedsięwzięcia wskazanych w nowej wersji programu.
15 maja zostanie uruchomiony nabór wniosków dla beneficjentów kwalifikujących się do Części 1 Programu (podstawowy poziom dofinansowania). Nabór dla beneficjentów kwalifikujących się do Części 2 Programu (podwyższony poziom dofinansowania) będzie się odbywał na podstawie odrębnego ogłoszenia. Do uruchomienia Części 2 Programu niezbędne są zmiany legislacyjne, umożliwiające gminom wydawanie zaświadczeń o dochodach.
Wnioski o dofinasowanie należy składać do: WFOŚiGW obejmującego swoim działaniem teren województwa, w którym zlokalizowany jest budynek/lokal mieszkalny, którego dotyczy przedsięwzięcie lub za pośrednictwem gmin, które zawarły porozumienia w sprawie ustalenia zasad wspólnej realizacji Programu z WFOŚiGW.
Wnioski o dofinansowanie można składać: poprzez aplikację internetową, tj. Portal Beneficjenta dostępny na stronie internetowej właściwego wfośigw lub poprzez serwis gov.pl. (usługa ta będzie aktywowana na przełomie maja i czerwca 2020 r.)
Szczegółowe informacje o składaniu i rozpatrywaniu wniosków o dofinansowanie zawarte są w Regulaminie naboru wniosków o dofinansowanie przedsięwzięć w ramach Programu.
Od 15 maja wprowadzona zostaje możliwość finansowania przedsięwzięć rozpoczętych do 6 miesięcy przed datą złożenia wniosku o dofinansowanie oraz nie wcześniej niż 15 maja.
Zmieniona wersja Programu umożliwia także dofinansowanie przedsięwzięć zakończonych pod warunkiem, że nie zostały rozpoczęte wcześniej niż 6 miesięcy przed datą złożenia wniosku o dofinansowanie oraz nie wcześniej niż 15 maja br.
Obecna zmiana jest efektem prowadzonych od kilku miesięcy konsultacji, ustaleń i analiz dotychczasowego wdrażania Programu i wynika z potrzeby przyspieszenia tempa realizacji Programu pozwalającego na wymianę trzech milionów nieefektywnych źródeł ciepła na niskoemisyjne w okresie jego obowiązywania.
Najważniejsze zmiany w Programie to: uproszczenie i skrócenie procesu aplikacyjnego w ramach Programu; zmiana i uproszczenie kryteriów dochodowych, rezygnacja z powiązania intensywności dofinansowania z siedmioma grupami dochodowymi; wprowadzenie dwóch grup dochodowych: dla Beneficjentów uprawnionych do podstawowego poziomu dofinansowania, dla Beneficjentów uprawnionych do podwyższonego poziomu dofinansowania; uproszczony wniosek o dotację, bazujący tam gdzie to możliwe na oświadczeniach Wnioskodawcy; możliwość składania wniosków online w serwisie gov.pl; skrócony czas rozpatrywania wniosków o dofinansowanie – z 90 do 30 dni; integracja z programem „Mój Prąd” przez możliwość uzyskania dotacji na montaż instalacji fotowoltaicznej, bez konieczności składania dwóch osobnych wniosków; poziom dotacji powiązany z efektem ekologicznym – bonus za niskoemisyjność i odnawialność; dotacje na realizację zadań związanych z ociepleniem budynku oraz wymianą stolarki okiennej i drzwiowej dla tych, którzy wymienili już źródło ciepła; włączenie w kolejnym etapie w realizację Programu sektora bankowego, który będzie źródłem finansowania uzupełniającego i pomostowego; wzmocnienie współpracy z gminami; wyłączenie z dofinansowania przedsięwzięć w nowobudowanych budynkach; docelowo stworzenie platformy internetowej z informacjami na temat kwalifikujących się urządzeń, materiałów i usług (w tym charakterystyk technicznych), które będą finansowane w ramach Programu.