Świadczenie pieniężne z tytułu pełnienia funkcji sołtysa uzyskają osoby, które:
1) pełniły funkcję sołtysa na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2023 r. poz. 40, 572) przez okres co najmniej dwóch kadencji, lecz nie mniej niż 8 lat,
2) osiągnęły odpowiedni wiek, tj.:
a) w przypadku kobiet 60 lat,
b) w przypadku mężczyzn 65 lat,
3) nie były skazane prawomocnym wyrokiem za przestępstwo lub przestępstwo skarbowe popełnione w związku z pełnieniem funkcji sołtysa.
Przy ustalaniu okresu pełnienia funkcji sołtysa nie jest wymagane zachowanie ciągłości pełnienia tej funkcji. Do okresu pełnienia funkcji na podstawie ustawy o samorządzie gminnym wlicza się również okres pełnienia funkcji sołtysa na podstawie przepisów obowiązujących przed dniem wejścia w życie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, jeżeli osoba ta pełniła również funkcję sołtysa na podstawie przepisów ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym.
Świadczenia pieniężne w wysokości 300 zł miesięcznie z tytułu pełnienia funkcji sołtysa dla wszystkich osób pełniących tę funkcję i spełniających określone w ustawie wymagania będzie przyznawała Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (KRUS).
Do wniosku składanego do KRUS osoba uprawniona do świadczenia jest zobowiązana dołączyć m.in. zaświadczenie potwierdzające okres pełnienia funkcji sołtysa na terenie Gminy Bieliny, wydane przez Wójta Gminy Bieliny.
W celu uzyskania ww. zaświadczenia osoby uprawnione do świadczenia pieniężnego proszone są o złożenie w Urzędzie Gminy Bieliny wniosku o wydanie zaświadczenia, ze wskazaniem, w jakim okresie pełniły funkcję sołtysa.
Formularz wniosku o wydanie zaświadczenia można otrzymać w siedzibie Urzędu Gminy Bieliny, ul. Partyzantów 17, (pokój numer 18) lub pobrać z dołączonych plików.
Jeżeli Urząd nie będzie dysponował dokumentami potwierdzającymi okres pełnienia przez wnioskodawcę funkcji sołtysa, Wójt Gminy Bieliny wyda postanowienie o odmowie wydania zaświadczenia ze względu na brak danych potwierdzających okres pełnienia funkcji. Postanowienie to należy dołączyć do wniosku o przyznanie świadczenia składanego do KRUS.
W przypadku braku wydanego przez Wójta Gminy zaświadczenia potwierdzającego pełnienie funkcji sołtysa do wniosku składanego do KRUS można dołączyć pisemne oświadczenie złożone przez wnioskodawcę o spełnieniu wymogu niezbędnego do uzyskania świadczenia tj. o pełnieniu funkcji sołtysa z wyszczególnieniem okresu, w którym wnioskodawca pełnił funkcję. Oświadczenie wnioskodawcy należy potwierdzić pisemnymi oświadczeniami złożonymi przez co najmniej 5 osób zamieszkujących w sołectwie w czasie, w którym wnioskodawca pełnił w nim funkcję sołtysa.
Do wniosku do KRUS osoba uprawniona jest zobowiązana dołączyć oświadczenie o niekaralności za przestępstwo lub przestępstwo skarbowe popełnione w związku z pełnieniem funkcji sołtysa.
Świadczenie z tytułu pełnienia funkcji sołtysa będzie wypłacane na wniosek osoby uprawnionej – wzór wniosku składanego do KRUS został określony w rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Wniosek o przyznanie świadczenia osoba uprawniona może złożyć od 1 lipca 2023 r. w oddziale regionalnym albo placówce Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego właściwych ze względu na miejsce zamieszkania wnioskodawcy. Decyzja w sprawie przyznania świadczenia będzie wydawana przez KRUS w terminie 60 dni od dnia złożenia wniosku o jego przyznanie.