Budowa obwodnicy Opatowa staje się faktem. Symbolicznym wbiciem łopaty rozpoczęły się prace ziemne.
"Tysiące pojazdów, również pojazdów ciężkich przedziera się przez wąskie uliczki miasta. Obwodnica, której budowa dziś się rozpoczyna, pozwoli na odkorkowanie Opatowa" - mówił wiceminister Infrastruktury Rafała Weber.
Obwodnica Opatowa ma mieć blisko 12 km długości. 17 czerwca 2021 r. z wykonawcą - konsorcjum Mostostal Warszawa podpisano umowę na realizację w systemie Projektuj i buduj na kwotę ok. 403,7 mln zł.
W ramach obwodnicy Opatowa planowane są dwa węzły drogowe:
– węzeł Opatów na skrzyżowaniu istniejącej drogi nr 9 z jej przyszłym przebiegiem i z planowanym tzw. łącznikiem północnym do drogi krajowej nr 74,
- węzeł Marcinkowice na skrzyżowaniu planowanej drogi ekspresowej S74 z projektowaną drogą krajową nr 9 zapewniający skomunikowanie z drogą wojewódzką nr 757 do Staszowa.
"Mam nadzieję, że pod koniec przyszłego roku będziemy mogli udostępnić ten odcinek kierowcom i firma wykona inwestycję bez niespodzianek" - mówił wiceminister.
"Dziś kolejna inwestycja na terenie województwa w infrastrukturę drogową staje się faktem. Droga S74 była naszym priorytetem. Dziś widzimy, że proces inwestycyjny jest długim procesem, ale mimo oczekiwania, dziś rozpoczynamy pracę" - mówiła poseł Agata Wojtyszek.
Nie brakło też nawiązań do poprzedniej władzy. Parlamentarzyści mówili, że poprzednia decyzja środowiskowa wygasła, należało rozpoczynać cały proces od początku.
"Już jak byłem dzieckiem, mówiło się, że obwodnica Opatowa ma powstać" - mówił Tomasz Staniek starosta opatowski.
"Dziś historyczne wydarzenie. Pierwsze plany i koncepcje pojawiały się w latach 60 ubiegłego stulecia. Od 2015 roku, prace nad projektowaniem obwodnicy ruszyły pełną parą. Ta obwodnica to nie tylko przyśpieszenie przejazdu między Rzeszowem a Warszawą. To przede wszystkim okno na świat i przyczynek do rozwoju gospodarczego naszego regionu" - mówił Tomasz Staniek.
Nowa droga przebiegać będzie przez gminy Opatów, Lipnik i Sadowie. Na skrzyżowaniu obecnej drogi krajowej nr 74 z nowym przebiegiem drogi krajowej nr 9, a także na włączeniu przyszłej S74 do istniejącej DK9 planowane są bezkolizyjne ronda. W ramach inwestycji powstaną obiekty inżynierskie (estakady, wiadukty, mosty, przejścia dla zwierząt i przepusty). Planowane jest wykonanie dróg dojazdowych, urządzeń ochrony środowiska, w tym ekranów akustycznych, infrastruktury dla pieszych i rowerzystów, oświetlenia i odwodnienia, urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego.