Ogłoszony w drugiej połowie zeszłego roku konkurs dla nauczycieli i ich podopiecznych kształtował proekologiczne postawy, zapoznawał z pojęciem biogospodarki i pokazywał, jak łatwo może się w nią zaangażować każdy z nas. Szczególny nacisk położono na źródła zanieczyszczeń powietrza, ich wpływ na człowieka i środowisko oraz sposoby zmniejszania ich emisji. Uczniowie, pod kierunkiem opiekunów projektu, używali m.in. prostych metod monitorowania i dokumentowania stanu powietrza, organizowali spotkania i akcje edukacyjne oraz przeprowadzili szereg przyrodniczych eksperymentów. Efekty swojej wielomiesięcznej pracy przedstawili w formie dwujęzycznej (polsko-angielskiej) prezentacji PowerPoint, opatrzonej zdjęciami, wykresami, krótkimi filmami i innymi ciekawymi materiałami multimedialnymi.
- Rosnąca w nas wszystkich potrzeba ochrony środowiska naturalnego wynika z coraz większej świadomości zagrożeń, jakie przynoszą różne formy działalności człowieka - mówi marszałek Andrzej Bętkowski. - Ważną rolę w tym procesie odgrywa kształtowanie u współobywateli odpowiedzialności za stan przyrody. Uwrażliwienie najmłodszych na stan środowiska, w którym żyją, na potrzebę kontaktu z nieskażoną przyrodą, to nasza nadzieja na przyszłość. Konkursy takie jak ten na najlepszy mini-projekt edukacyjny z zakresu biogospodarki rozwijają w uczniach poczucie odpowiedzialności i wrażliwość na środowisko.
W konkursie wzięło udział 53 uczniów z terenu województwa. Pierwsze miejsce zdobyła drużyna Szkoły Podstawowej im. H. Sienkiewicza w Oblęgorku, pod kierunkiem Jarosława Skoczylasa. Drugie miejsce przyznano mini-projektowi realizowanemu przez uczniów z Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych im. Ludomira Różyckiego w Kielcach, kierowanemu przez Elżbietę Wołoszyn. Trzecie miejsce zajął z kolei zespół Publicznej Szkoły Podstawowej im. S. Żeromskiego w Rudzie Malenieckiej pod opieką Wioletty Flejterskiej. Na "zielone" postawili także wychowankowie Ośrodka Rehabilitacyjno – Edukacyjno – Wychowawczego im. Marii Majewskiej w Kielcach, należącego do kieleckiego koła Polskiego Stowarzyszenia na Rzecz Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną (PSONI), pracujący pod kierunkiem nauczycielki Katarzyny Zawiszy.
- Cieszę się, że poprzez takie inicjatywy uczymy naszą młodzież szacunku do przyrody i racjonalnego korzystania z jej zasobów. Gratulując sukcesu i zaangażowania, dziękuję za tak wielki odzew i zapraszam do udziału w kolejnych naszych proekologicznych przedsięwzięciach – zachęca członek zarządu województwa Tomasz Jamka.
Zwycięskie prezentacje zobaczyć można na stronie http://www.rdi2club.umws.pl/pl/item/82-biogospodarka-w-szkole-gwarancja-ciekawych-zajec.