Skargi - zgłaszane do kuratorium zarówno telefoniczne, jak i mailowa - dotyczą m.in. obowiązkowego uczestniczenia w zajęciach on-line (nieobecności są wpisywane do dziennika), oceniania zadań, których często jest zbyt dużo, które niejednokrotnie dotyczą tematów nieomawianych jeszcze w szkole. Interweniujący zwrócili także uwagę, że nauczyciele wysyłają zadania o różnych porach dnia i zobowiązują uczniów do ich wykonania do kolejnego dnia, do określonej godziny, a mając w domu jeden komputer, nie zawsze z nowym oprogramowaniem, oraz czasami dwoje, czy więcej dzieci nie są w stanie sprostać oczekiwaniom nauczycieli.
- Rekomenduję, aby podczas pracy zdalnej z uczniami, nauczyciele przygotowywali i wykorzystywali materiały pogłębiające, utrwalające zdobytą przez uczniów wiedzę i umiejętności, wpływali na rozwijanie ich zainteresowań, przy czym zadania nie powinny angażować uczniów dłużej niż 3 do 5 godzin dziennie - apeluje świętokrzyski kurator Kazimierz Mądzik.
W trakcie zawieszenia działalności dydaktycznej szkół:
- szkoła nie prowadzi zajęć edukacyjnych (ani w budynkach szkół, ani za pomocą środków komunikacji elektronicznej),
- szkoła nie prowadzi oceniania uczniów (ocenianiu podlegają tylko zrealizowane w szkole treści),
- zadania przesyłane przez nauczycieli w ramach tzw. nauczania zdalnego nie mogą mieć charakteru obligatoryjnego, ich wykonanie bądź niewykonanie nie może być podstawą do wystawienia oceny, ani w trakcie zawieszenia działalności dydaktycznej, ani po jej ustaniu,
- udział w "lekcjach" organizowanych w ramach nauczania zdalnego nie może mieć dla uczniów charakteru obligatoryjnego, w szczególności nieuczestniczenie w tych "lekcjach" nie może być podstawą do wpisywania nieobecności na zajęciach,
- zadania i tematy realizowane w ramach nauczania zdalnego mogą dotyczyć tylko tych partii materiału, które zostały już omówione i powinny służyć utrwaleniu i powtórzeniu zdobytych już wiadomości,
- nauczyciele nie mogą realizować nowych tematów, albo też zlecać uczniom samodzielnego opracowania takich tematów.
17 marca br. Minister Edukacji Narodowej Dariusz Piontkowski skierował do dyrektorów informację w sprawie przygotowania szkół oraz placówek systemu oświaty do organizacji zajęć edukacyjnych i zajęć prowadzonych w ramach form pozaszkolnych kształcenia ustawicznego z wykorzystaniem metod, a także technik kształcenia na odległość. W najbliższych dniach wejdzie w życie rozporządzenie, które ureguluje organizację kształcenia wykorzystującego metody tzw. zdalnego nauczania.