Drogowcy wkrótce rozpoczną montaż elementów ustrojów nośnych na pierwszych wiaduktach. Trwają także prace ziemne przy wytyczaniu nowego śladu przyszłej DK9 i S74.
Roboty przy około 11-kilometrowej obwodnica Opatowa w ciągu DK9 i S74 rozpoczęły się w marcu. Główny odcinek trasy został oczyszczony z wierzchniej warstwy gleby w ok. 90 procentach. Zakończyła się też wycinka drzew, prace rozbiórkowe czy i przebudowa sieci. Roboty ziemne takie jak wykopy i nasypy wykonane zostały w ponad 40 proc.
Kontynuowana jest budowa kanalizacji deszczowej, kanału technologicznego i infrastruktury oświetlenia drogowego. Wykonawca jeszcze w tym roku planuje ułożenie pierwszej warstwy bitumicznej pod kątem przeprowadzenia badań laboratoryjnych.
Na kolejnych odcinkach prowadzone są roboty przy budowie 14 obiektów mostowych i 6 przepustów ekologicznych. Stawiane są już pionowe elementy konstrukcji estakad, mostów i wiaduktów.
W najbliższym czasie planowany jest montaż belek poziomych. Montowanie belek przewidziane jest w pierwszej kolejności na kładce dla pieszych nad DK9 oraz wiaduktach w Tomaszowie nad DK9 i w Jurkowicach nad S74.
Obwodnica Opatowa będzie biegła w większości po nowym śladzie. Będzie to odcinek dwujezdniowy DK9 klasy drogi głównej ruchu przyspieszonego o długości ponad 5 km oraz odcinek dwujezdniowej drogi ekspresowej S74 o długości 6,5 km. Obwodnicę wyznaczono po południowo-zachodniej stronie Opatowa.
Na skrzyżowaniu obecnej DK74 z nowym przebiegiem DK9, a także na włączeniu przyszłej S74 do istniejącej DK9 planowane są bezkolizyjne ronda. W ramach inwestycji powstaną obiekty inżynierskie. Będą to m.in. cztery estakady i dwa mosty z funkcją przejść dla zwierząt, sześć wiaduktów, kładka dla pieszych, przepusty ekologiczne. Planowane jest wykonanie dróg dojazdowych, urządzeń ochrony środowiska, w tym ekranów akustycznych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego.
W ramach obwodnicy Opatowa planowane są dwa węzły drogowe. Pierwszy na skrzyżowaniu istniejącej DK9 z jej przyszłym przebiegiem i z planowanym tzw. łącznikiem północnym do DK74. Drugi węzeł powstanie w Marcinkowicach, na skrzyżowaniu planowanej drogi ekspresowej S74 z projektowaną DK9, zapewniający skomunikowanie z drogą wojewódzką nr 757 do Staszowa. Koszt robót to ok. 403,7 mln zł.
Uzupełnieniem obwodnicy Opatowa będzie trzykilometrowy jednojezdniowy łącznik w ciągu DK74 poprowadzony na północ od miasta. Dzięki budowie łącznika, kierowcy podróżujący na trasach Kielce - Lublin oraz Radom - Ostrowiec Świętokrzyski - Annopol - Kraśnik, nie będą musieli wjeżdżać do miasta.