Proces legislacyjny w tym zakresie rozpoczął się w ubiegłym roku. Rada Gminy Sobków, po konsultacjach z mieszkańcami, podjęła uchwałę dotyczącą wystąpienia - za pośrednictwem wojewody - z wnioskiem do resortu spraw wewnętrznych i administracji o uzyskanie statusu miasta. Rozporządzenie Rady Ministrów nadaje po nowym roku status miasta siedmiu miejscowościom w Polsce. Oprócz świętokrzyskiego Sobkowa są to: Końskowola, Kurów i Wąwolnica (w województwie lubelskim), Kazanów (w województwie mazowieckim), Kobylnica (w województwie pomorskim) oraz Zaniemyśl (w województwie wielkopolskim).
Powstały w XVI wieku Sobków został pozbawiony praw miejskich - jak wiele miejscowości w Polsce na terenie dawnego zaboru rosyjskiego - w wyniku ukazu carskiego z 1869 roku, po upadku powstania styczniowego.
Za pozytywnym rozpatrzeniem wniosku samorządu Sobkowa przemawiało m.in. to, że cechy funkcjonalno-przestrzenne wykazują miejski charakter tej miejscowości, jest ona w całości zwodociągowana i skanalizowana oraz przebiega przez nią sieć światłowodowa zapewniająca stałe połączenie z Internetem. Ważnym argumentem był także zanik działalności rolniczej oraz uwarunkowania historyczno-administracyjne miejscowości. Nie bez znaczenia było również stanowisko mieszkańców Sobkowa, którzy w przeprowadzonych konsultacjach opowiedzieli się za nadaniem statusu miasta.
Procedura nadawania statusu miasta określona jest w przepisach ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym oraz rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 sierpnia 2001 roku w sprawie trybu postępowania przy składaniu wniosków dotyczących tworzenia, łączenia, dzielenia, znoszenia i ustalania granic gmin, nadawania gminie lub miejscowości statusu miasta, ustalania i zmiany nazw gmin i siedzib ich władz. Samorząd składa, za pośrednictwem wojewody, wniosek w sprawach nadania statusu miasta i ustalenia jego granic do ministra właściwego do spraw administracji publicznej. Wojewoda następnie przekazuje ministrowi wniosek wraz ze swoją opinią.