W Sandomierzu trwa XIV Międzynarodowa Konferencja Naukowo Techniczna Automotive Safety. Prelegenci dyskutują o rozwiązaniach wprowadzających bezpieczeństwo na terenie różnego rodzaju pojazdów.
Przede wszystkim eliminacja martwych stref to coś co stanowi największe i najtrudniejsze wyzwanie dla wszystkich kierowców operatorów - mówi Rafał Chaba z firmy Globtrak, która zajmuje się branżą transportu i odbioru odpadów. Przedstawiciel firmy Globtrak zauważa, że potrzebne są systemy, które pomagają manewrować dookoła pojazdów. - Nasz system 360, czyli cztery kamery na zewnątrz i monitor wewnąrz pojazdu pozwala troche jak w grze jeździć i manewrować bezpiecznie, ponieważ kierowca ma na monitorze podgląd tego, co dzieje się dookoła pojazdu.
Firma dwa tygodnie wcześniej prezentowała rozwiązania zastosowania sztucznej inteligencji w pojeździe, która ostrzega o wykryciu człowieka, tak by pojazd nie zrobił mu żadnej krzywdy.
Wśród organizatorów konferencji jest Uniwersystet w Żylinie, który prowadzi badania możliwości umieszczenia przedniego światła hamowania. To krajowy projekt słowacki.
- To rozwiązanie przeznaczone jest nie tylko dla kierowców, ale też pieszych. Taki pieszy stojący przed przejściem nie ma informacji, czy samochód hamuje czy nie, a przednie światło by o tym informowało. - mówi Branislaw Szarkan
W trakcie konferencji debatowano także o fotelikach samochodowych dla dzieci, a nie jest to łatwy wybór. - Zawsze na naszej stronie można znaleźć listę partnerów rekomendowanych, którzy powiedzą i doradzą jaki fotelik będzie odpowiedni w zależności od wieku, wagi czy wzrostu dziecka - mówi Kacper Bednarczyk, dyrektor handlowy firmy Karwal.
Bezpieczeństwo jest ważnym obszarem życia każdego z nas. Automatyzacja środków transportowych prowadzi do powierzenia pewnych funkcji urządzeniom, zwalniając kierujących z tych funkcji. Najwyższą formą automatyzacji wkrótce będzie autonomia pojazdu, tzn. że pojazd będzie za nas prowadził, reagował, np obecnie są to systemy asystenckiem np. wykrywanie znaków drogowych.- Twierdzi Witold Luty, dyrektor Przemysłowego Instytutu Motoryzacji.