Rozpoczęły się również przygotowania do budowy estakady nad rzeką Morawką, gdzie wykonywane są ścianki szczelne umożliwiające roboty palowe. Na fragmentach budowanej trasy trwa wymiana gruntu.
- Obwodnica jest realizowana w systemie “Projektuj i buduj” w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych. Trasa o długości około 4,4 km biegnie nowym śladem i stanowi przedłużenie przebudowanego wcześniej odcinka DK73, czyli pierwszego etapu obwodnicy Morawicy i Woli Morawickiej. W drugim etapie powstanie również dwujezdniowa droga klasy GP (główna ruchu przyspieszonego), która ominie od wschodu obie miejscowości. Na włączeniach odcinka do obecnej DK73 wybudowane zostaną ronda - mówi Małgorzata Pawelec-Buras z GDDKiA Kielce.
Wykonawcą inwestycji jest konsorcjum Fabe Polska (lider), SP Sine Midas Stroy i Dampak, a wartość kontraktu wynosi około 214,9 mln zł. Zgodnie z harmonogramem, w zeszłym roku zakończył się etap projektowania, a wykonawca złożył wniosek o decyzję ZRID. Wojewoda Świętokrzyski wydał ją z końcem czerwca br., a w lipcu rozpoczęły się roboty budowlane, których zakończenie planowane jest na drugą połowę 2026 r.
Zgodnie z decyzją środowiskową, w ramach inwestycji zrealizowanych zostanie kilka obiektów inżynierskich. Powstanie 500-metrowa estakada nad Czarną Nidą, najdłuższa na sieci dróg krajowych w województwie świętokrzyskim, z funkcją przejścia dla zwierząt. Druga estakada, licząca około 350 metrów, również z funkcją przejścia dla zwierząt dużych, powstanie nad rzeką Morawką. Ponadto wybudowany zostanie most nad potokiem Łabędziów z funkcją przejścia dla zwierząt, wiadukt nad drogą powiatową w Łabędziowie oraz podziemne przejście dla pieszych.
Na mocy uzyskanych wcześniej decyzji lokalizacyjnych przygotowano teren pod inwestycję. Wykonawca przeprowadził wycinki drzew i krzewów oraz wykonał badania archeologiczne i geologiczne.
Pierwszy, ponad czterokilometrowy odcinek obwodnicy w ciągu DK73 dostępny jest od 2022 r. Docelowo, po zrealizowaniu drugiego etapu inwestycji, obwodnica Morawicy i Woli Morawickiej będzie miała ponad 8,5 km długości. Nowa droga poprawi sytuację na obciążonym ruchem podmiejskim i tranzytowym odcinku DK73 łączącym Kielce, Busko-Zdrój i Tarnów. Znacznie skróci się czas przejazdu tranzytem oraz czas dojazdu do stolicy województwa świętokrzyskiego z podkieleckich miejscowości. Inwestycja przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego i komfortu życia mieszkańców gminy Morawica.