Powstał on na podstawie szczegółowej diagnozy potrzeb, przeprowadzonej w wybranych szkołach. Diagnoza ta wykazała kluczowe obszary wymagające wsparcia, co pozwoliło na precyzyjne dopasowanie działań projektowych do rzeczywistych potrzeb uczniów, nauczycieli i dyrektorów.
Projekt „Włączamy Przyszłość” jest więc odpowiedzią na potrzeby edukacyjne zdiagnozowane w świętokrzyskich szkołach, co czyni go szczególnie wartościowym dla lokalnych społeczności. Oferuje kompleksowe wsparcie w postaci dodatkowych zajęć dla uczniów, doradztwa zawodowego oraz szkoleń dla nauczycieli i dyrektorów.
Dzięki temu uczniowie będą mieli, jako zajęcia dodatkowe, interdyscyplinarne warsztaty rozwijające myślenie krytyczne, współpracę oraz umiejętności twórczego rozwiązywania problemów, na które zwróciła uwagę diagnoza.
W odpowiedzi na wskazania o potrzebie większej opieki nad zdrowiem psychicznym, projekt oferuje warsztaty pomagające uczniom radzić sobie z wyzwaniami emocjonalnymi np. nauczą się m.in. radzenia z emocjami czy trudnymi sytuacjami. Diagnoza podkreśliła konieczność rozwijania postaw proekologicznych, dlatego projekt obejmuje praktyczne zajęcia promujące odpowiedzialność za środowisko. Indywidualne konsultacje natomiast pomogą uczniom planować swoją ścieżkę edukacyjno-zawodową. To szczególnie ważne dla uczniów z różnorodnymi potrzebami i predyspozycjami.
Diagnoza wykazała również potrzebę wsparcia nauczycieli i dyrektorów. Stąd oferta szkoleń i warsztatów w zakresie ekologii, zdrowia psychicznego oraz integracji społecznej. Będą mieli możliwość uczestnictwa w wizytach studyjnych, które umożliwią im rozwinięcie kompetencji własnych. Nowe narzędzia dydaktyczne w ramach doposażenia szkół, podniosą też jakość prowadzonych zajęć.
Projekt potrwa do 31 marca 2026, obejmie wsparciem 262 uczniów w wieku 11-13 lat oraz 20 nauczycieli i 10 dyrektorów z regionu.
Projekt doskonale wpisuje się w założenia Strategii Rozwoju Województwa Świętokrzyskiego 2030+, podkreślając znaczenie otwartości na zmiany, rozwijania kompetencji społecznych oraz gotowości do adaptacji na rynku pracy.