Rozpoczynamy bezprecedensową zmianę w rozwoju komunikacji publicznej w naszym mieście. W najbliższych latach zainwestujemy 245 mln zł w transport zbiorowy. Żeby było to możliwe musiały się spotkać trzy czynniki – strategiczne podejście do polityki komunikacyjnej i decyzja o inwestowaniu w rozwój komunikacji publicznej, zewnętrzne wsparcie oraz zespół, z którym można realizować takie projekty – powiedziała prezydent Kielc Agata Wojda.
Miasto Kielce wniosek na zakup autobusów elektrycznych z programu „Zielony Transportu Publiczny” złożyło jeszcze w kwietniu ubiegłego roku. Dzięki wkrótce podpisanej umowie z NFOŚiGW Kielce uzyskają 100% dofinansowywania, a na zakup ładowarek 50%. Wartość projektu to ponad 85 mln zł, z czego dofinansowanie będzie stanowić 68 mln. Dzięki korzystnym warunkom programu i możliwości odzyskiwania podatku VAT przez Zarząd Transportu Miejskiego, wkład miasta wyniesie tylko 1 mln 400 tys. zł.
- Za 1 milion 400 tysięcy złotych zyskamy 24 autobusy elektryczne i dwanaście ładowarek, które pojawią się na parkingu przy Dworcu Autobusowym przy ulicy Czarnowskiej. To bardzo ważny element ewolucji transportu publicznego w Kielcach w kierunku zeroemisyjności – podkreśla prezydent Agata Wojda.
Oferty w ogłoszonym niebawem przetargu będą przyjmowane do 24 października 2024 roku.
- Od podpisania umowy dostawca będzie miał dwanaście miesięcy na to, aby dostarczyć pojazdy. To oznacza, że w grudniu 2025 lub w styczniu 2026 roku mieszkańcy Kielc będą mogli już korzystać z zeroemisyjnych autobusów. Chcemy, by były one jak najbardziej funkcjonalne, także dla osób z niepełnosprawnościami. Wszystkie pojazdy będą niskopodwoziowe. Duży nacisk położyliśmy na system informacji pasażerskiej dostosowany do potrzeb osób z dysfunkcją wzroku. Autobusy będą wyświetlały kierunek linii na biało, przy drugich drzwiach pojawi się dodatkowa tablica z numerem linii. Także tablica z tyłu ma być większa i znajdzie się na niej kierunek jazdy. Przyciski oznaczone będą piktogramami oraz opisane w języku Braille’a – informuje Barbara Damian, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego.
W każdym autobusie zamontowane zostaną po cztery kasowniki z funkcją biletomatu i płacenia kartą, bramki zliczające pasażerów, monitoring wizyjny z możliwością podglądu kamer online, klimatyzacja, ładowarki USB typu A i C czy system neutralizacji wirusów, bakterii i grzybów. Drzwi środkowe oraz tylne będą się otwierały na zewnątrz, dzięki temu w pojazdach będzie więcej miejsca. Aby ułatwić pasażerom wsiadanie i wysiadanie przy otwartych drzwiach będą się włączać lampy.
Zakup kolejnych autobusów zeroemisyjnych, unowocześnienie Kieleckiej Karty Miejskiej i rozbudowę sieci elektronicznej informacji pasażerskiej miasto będzie realizować przy wsparciu unijnym.
- Z pomocą przychodzi nam program Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej. O te środki nie musimy się już starać, one są już Kielcom przyznane. Już dziś pracujemy z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości jak wykorzystać je najlepiej dla kielczanek i kielczan. Planujemy zakup 20 autobusów elektrycznych, zmodernizujemy 60 tablic informacyjnych na przystankach i zamontujemy 10 nowych w miejscach, które wskażą pasażerowie. Poprawimy funkcjonowanie Kieleckiej Karty Miejskiej, aby w przyszłości można było nią płacić także za inne usługi publiczne. Zmodernizujemy system informatyczny do zarządzania Dworcem Autobusowym – poinformowała prezydent Kielc.
Miasto Kielce chce także pozyskać w trybie konkursowym pieniądze z programu Fundusze Europejskie dla Świętokrzyskiego na zakup 5 autobusów elektrycznych z ładowarkami. Szacunkowa wartość projektu to 18 mln zł.
- Te autobusy uzupełnią komunikację w ścisłym centrum Kielc. To nie tylko tabor, ale także uruchomienie nowych tras, nowe przystanki i przebudowa infrastruktury. Dzięki temu mieszkańcy zyskają alternatywę podróżowania cichą i ekologiczną komunikacją publiczną – powiedziała Agata Wojda.
Dzięki projektom realizowanym przy unijnym wsparciu zwiększy się komfort korzystania z komunikacji, dostępność do ulic, które do tej pory nie były obsługiwane, ułatwione zostanie planowanie podróży i płatność za przejazdy. Przede wszystkim zmniejszy się jednak emisyjność komunikacji miejskiej.