Tematem przewodnim było „zszywanie” miasta rozdzielonego barierami przestrzennymi w postaci torów oraz ciągu ulic Gosiewskiego i Żelaznej. W tym kontekście uczestnicy musieli pochylić się nad takimi zagadnieniami jak potencjał bezkolizyjnych połączeń, przede wszystkim dla pieszych, ale też dla rowerzystów i komunikacji publicznej. Równie istotna była kwestia rozwoju obszarów po zachodniej stronie torów, zwłaszcza w kontekście aktualnych zamierzeń inwestycyjnych. Warsztaty miały odpowiedzieć na pytania o docelowy charakter, skalę i funkcje zabudowy oraz, co jeszcze ważniejsze, o jakość przestrzeni publicznych.
Głównym warunkiem wynikającym z przyjętej formuły pracy (tzw. warsztat Charrette) była otwartość na różnorodne pomysły. Polegała ona na tym, by poszczególne postulaty i rozwiązania były przedstawiane i konfrontowane ze sobą przy udziale wielu różnorodnych podmiotów – w roboczej atmosferze, przy wspólnym stole i w czasie rzeczywistym.
Uczestnicy wyjątkowo aktywnie przystępowali do wspólnego kształtowania tej przestrzeni. Nie brakowało różnicy zdań, a nawet sprzeczek, które jednak świadczyły o wielkim zaangażowaniu uczestników. Cały warsztat odbywał się otwartej, merytorycznej i niezwykle kreatywnej atmosferze.
Z zebranych pomysłów, na półmetku warsztatu zaczynają się wstępnie zarysowywać kierunki działania, a poszczególne rozwiązania pokazują swój potencjał dla budowania spójnej koncepcji. Osiągnięty natomiast już został pierwszy efekt - powstała platforma dialogu i wspólnej pracy pozwalająca spojrzeć na to miejsce z szerszej perspektywy i dążyć do poprawy jakości tej przestrzeni dla wszystkich jej użytkowników.
O sprawną obsługę warsztatów zadbał ekspercki zespół urbanistów oraz doradców transportowych z firmy Gradiens kierowanych przez Michała Pyzika - eksperta ds. transportu oraz dynamicznej moderacji dra inżyniera architekta Pawła Pedrycza. Najważniejsze jednak okazało się aktywne zaangażowanie licznych i różnorodnych uczestników – specjalistów z różnych merytorycznych komórek Urzędu Miasta, Urzędu Marszałkowskiego, instytutów badawczych i doradczych, przedstawicieli spółek kolejowych (PKP PLK S.A., PKP S.A., Polregio) właścicieli terenów, środowisk zawodowych architektów i urbanistów, organizacji pozarządowych oraz przedstawicieli środowisk reprezentujących osoby o ograniczonej mobilności ruchowej.
W kolejnym tygodniu odbędzie się dalsza część warsztatów, której finałem będzie zaproponowanie zarysu spójnej koncepcji, która następnie będzie uszczegółowiona i opracowana na potrzeby konsultacji z mieszkańcami.