Zgodnie z nowelizacją, prace domowe dla uczniów klas I-III szkół podstawowych przestają być obowiązkowe. Czy wszystkie?
- Rozporządzenie w sprawie prac domowych jest bardzo precyzyjne. Mówi tylko o pracach pisemnych i bardzo technicznych - mówiła Katarzyna Lubnauer, wiceminister edukacji, kiedy odwiedziła Kielce pod koniec marca. - W dalszym ciągu można oczekiwać od ucznia w klasach I-III nauczenia się wiersza, przeczytania lektury, czytania, liczenia - wyjaśniła wiceminister.
Ważnym wyjątkiem są ćwiczenia usprawniające motorykę małą. Ministerstwo podkreśla, że rozwój motoryki małej ma kluczowe znaczenie na etapie edukacji wczesnoszkolnej, gdyż zdolność do pisania czy rysowania wyraźnych liter i cyfr zależy od precyzyjnych ruchów ręki. Dlatego też, praca nad tymi umiejętnościami pozostanie integralną częścią procesu edukacyjnego, również w formie pracy domowej.
- Dzięki rozwiniętej motoryce małej dziecko może bardziej efektywnie ćwiczyć i rozwijać te umiejętności - wyjaśniają przedstawiciele Ministerstwa Edukacji. Za wykonanie ćwiczeń usprawniających motorykę małą nauczyciel będzie mógł wystawić ocenę, co wskazuje na ich istotność dla procesu oceniania i rozwoju ucznia.
W przypadku uczniów klas IV-VIII, nauczyciel będzie miał możliwość zadania prac domowych, zarówno pisemnych, jak i praktyczno-technicznych, ale tylko nieobowiązkowych. - Każdy uczeń, który odrobi taką nieobowiązkową pracę powinien otrzymać informację zwrotną. To ocena kształtująca. Dzięki niej powinien dowiedzieć się co zrobił dobrze, gdzie jest obszar do poprawy. Tylko to realnie motywuje uczniów do odrabiania prac domowych - podkreśliła wiceminister Lubnauer.
Zgodnie z nowymi przepisami, prace domowe w starszych klasach mogą obejmować różnorodne formy, takie jak dłuższe wypowiedzi pisemne, rozwiązanie zadań matematycznych czy też tworzenie prac praktycznych, np. makiet czy prezentacji multimedialnych.
Warto zauważyć, że nowelizacja dotyczy również ocen z religii i etyki. Od nowego roku szkolnego, czyli od 1 września 2024 roku, oceny z tych przedmiotów nie będą wliczane do średniej ocen na świadectwie szkolnym, mając na uwadze, że uczestnictwo w zajęciach z religii lub etyki nie jest obowiązkowe.
Nauczyciele otrzymali w szkołach pisma z rozporządzeniem.
Nowe przepisy wzbudzają wiele dyskusji wśród społeczności szkolnej. Czy ograniczenie prac domowych dla najmłodszych uczniów wpłynie pozytywnie na ich rozwój i dobre samopoczucie? Jakie będą konsekwencje dla procesu nauczania i oceniania? Czas pokaże, jak te zmiany wpłyną na codzienność uczniów i nauczycieli oraz na jakość edukacji w szkołach podstawowych. Jednakże, jedno jest pewne - nowa nowelizacja przynosi istotne zmiany, które będą miały dalekosiężne skutki dla systemu edukacji w Polsce.