O potrzebie budowy północno-zachodniej obwodnicy Starachowic mówi się od wielu lat, problem ten narasta wraz z rozwojem firm. Tiry wjeżdżające do miasta, zakorkowane ulice to bolączki, z którymi każdego dnia mierzą się starachowiczanie.
- Wspólnie z marszałkiem województwa rozpoczęliśmy od wyboru firmy, która opracowała trzy koncepcje przebiegu tej drogi, jedna z nich została wybrana jako wariant docelowy – informuje M. Materek. - Później były prace związane z uzyskaniem decyzji środowiskowej, długo to trwało, ale kiedy już taki dokument został wydany, Świętokrzyski Zarząd Dróg ogłosił przetarg na wybór wykonawcy dokumentacji technicznej. Po stronie wykonawcy dokumentacji będzie także uzyskanie zgody na realizację inwestycji drogowej, która jest niezbędna, aby można było ogłosić przetarg na wybór wykonawcy prac. Równolegle opracowany był wniosek o dofinansowanie do programu ogłoszonego w ramach Funduszu Dróg Samorządowych to jest Mosty dla Regionów. Z naszego województwa wpłynął tylko jeden wniosek i dotyczył on właśnie pierwszego etapu budowy obwodnicy północno – zachodniej z przejściem nad rzeką Kamienną.
Przekazane przez premiera Mateusza Morawieckiego dofinansowanie do opracowania dokumentacji, odciążą z tego obowiązku samorządy, które już zabezpieczyły w swoich budżetach fundusze na ten cel.
- Przyznane środki rządowe uwolnią nasze pieniądze gminne, powiatowe i wojewódzkie – mówi M. Materek. - Poproszę marszałka województwa, a także przewodniczącego sejmiku, abyśmy wspólnie pilotowali ten projekt dalej, aby po wykonaniu pierwszego etapu budowy północno-zachodniej obwodnicy Starachowic, od Wąchocka do wyjazdu z miasta na Bugaju, pociągnąć ten projekt dalej.
Dokładniej chodzi o przedsięwzięcie drogowe, którego realizację prezydent zapowiadał jeszcze przed wyborami, a które pozwoliłoby wyprowadzić ruch samochodów ciężkich z miasta.
- Zaproponuję, aby wspólnie ze Świętokrzyskim Zarządem Dróg Wojewódzkich oraz z powiatem starachowickim wykonać dokumentację, by następnie starać się o budowę dalszej części obwodnicy Starachowic – dodaje M. Materek. - Droga biegłaby połączeniem z łącznikiem, który wykonaliśmy do szpitala, rondem z nową drogą, następnie rondem z włączeniem się do ul. Kopalnianej, rondem zlokalizowanym u zbiegu ulic Kościelnej i Leśnej i ostatni etap prowadziłby do ul. Iłżeckiej, tak żeby skomunikować również zakład Animex. W ten sposób wyprowadzilibyśmy ruch samochodów ciężkich poza miasto i moglibyśmy stworzyć drogę klasy GP. O to będę w najbliższych miesiącach zabiegał.