Praca jako przedstawiciel handlowy może być bardzo wymagająca, jednak może też przynieść mnóstwo satysfakcji. Czym zajmuje się osoba zatrudniona na tym stanowisku?
Kim jest przedstawiciel handlowy?
Osoba zatrudniona na stanowisku przedstawiciela handlowego odpowiada za obsługę aktualnych klientów firmy, w której jest zatrudniona, a także pozyskiwanie nowych. Praca przedstawiciela handlowego w dużej mierze opiera się na ciągłych podróżach – spotkania z klientami odbywają się w najróżniejszych miejscach, takich jak ich firmy bądź też w kawiarniach czy restauracjach.
Do głównych obowiązków przedstawiciela handlowego zaliczyć można:
- rozbudowę sieci dystrybucji – pozyskiwanie nowych klientów dla firmy,
- zdobywanie nowych rynków,
- obsługę stałych klientów,
- przygotowywanie raportów, umów oraz ofert handlowych,
- promowanie usług i towarów oferowanych przez firmę,
- realizowanie planów sprzedażowych, polegające na osiąganiu zakładanych celów finansowych,
- monitorowanie konkurencji na rynku.
Można powiedzieć, że przedstawiciel handlowy występuje w roli reprezentanta firmy, dla której jest zatrudniony. To właśnie jego działania w dużej mierze przekładają się na sukces przedsiębiorstwa, dlatego powinien dysponować określonymi umiejętnościami, bardzo ważnymi w tym zawodzie.
Nieco więcej na ten temat znaleźć można pod adresem: https://www.bankier.pl/wiadomosc/Przedstawiciel-handlowy-Znajdzie-prace-8402134.html.
Jakie umiejętności powinien posiadać przedstawiciel handlowy?
Osoba, która myśli o karierze przedstawiciela handlowego, powinna wyróżniać się pewnymi cechami charakteru, takimi jak komunikatywność, punktualność czy charyzma. Jednak to wiedza o tym, jak skutecznie sprzedawać towary i usługi, stanowi klucz do sukcesu.
Kandydaci do pracy często zastanawiają się, gdzie można zdobyć umiejętności handlowe, niezbędne do rozwoju kariery. Przedstawiciel handlowy swoją wiedzę czerpie nie tylko z dziedziny marketingu, ale także zarządzania oraz psychologii.
Na rynku dostępnych jest także wiele różnego rodzaju szkoleń, które uczą skutecznej sprzedaży. Warto zwrócić uwagę na to, czy wybrany kurs przekazuje wartościowe treści i kończy się uzyskaniem certyfikatu, który potwierdza zdobyte umiejętności. Taki dokument znacznie może zwiększyć szanse na zatrudnienie w wymarzonej firmie.
Przedstawiciel handlowy – kontakt z klientami przede wszystkim
Do podstawowych zadań przedstawiciela handlowego należy nawiązywanie kontaktu z klientami i podtrzymywanie z nimi współpracy. Przedstawiciel w ramach swoich obowiązków nie tylko przekonuje do zakupu towaru lub usług, ale także nadzoruje dostawy, zapewnia obsługę posprzedażową oraz przedstawia oferty promocyjne.
Bardzo ważne, by w swojej codziennej pracy kierował się dbałością o interesy klienta – w ten sposób może podkreślić i zbudować swoją wiarygodność w jego oczach. Samo nastawienie na wyniki sprzedażowe nie wystarczy – obecnie w branży handlowej o wiele bardziej liczy się budowanie długotrwałych, pozytywnych relacji z klientami.
A relacje te nie kończą się w momencie sprzedaży usługi lub produktu. Przedstawiciele handlowi zajmują się także doradztwem technicznym, wdrażaniem sprzedanych rozwiązań i ogólną działalnością okołosprzedażową.
Jaki nie powinien być handlowiec?
Istnieją cechy charakteru, które są pożądane u przedstawiciela handlowego. Można wyróżnić także zachowania, które nie są mile widziane przez pracodawców. Są to między innymi:
- niechętne podejmowanie wyzwań – osoba, która marzy o pracy w roli przedstawiciela handlowego, powinna traktować wyzwania jako szansę na rozwój i naukę,
- rezygnacja w przypadku niepowodzeń – przedstawiciel handlowy musi przygotować się, że na co dzień może spotykać się z brakiem zainteresowania ze strony klienta. Tego typu doświadczenia nie mogą być zniechęceniem do dalszej pracy. Przedstawiciel handlowy, który szybko poddaje się w przypadku niepowodzenia, prawdopodobnie nie osiągnie sukcesu,
- niska dyspozycyjność – w zawodzie przedstawiciela handlowego całkowicie naturalne są przedłużające się wyjazdy służbowe bądź też odbieranie telefonów po godzinach. Umiejętność dopasowania swojego grafiku do dostępności klientów jest bardzo ważna.
Artykuł sponsorowany