Radio Rekord Świętokrzyskie mobilne Radio Rekord Świętokrzyskie
PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjMyIiBkYXRhLXJldml2ZS1pZD0iNDRiMTc2NDFiYzk4ODk1OTZhMmQ3YjdmZDU0YjVmZTUiPjwvaW5zPg==
PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjMyIiBkYXRhLXJldml2ZS1pZD0iNDRiMTc2NDFiYzk4ODk1OTZhMmQ3YjdmZDU0YjVmZTUiPjwvaW5zPg==

Piasta koła – kluczowy element układu jezdnego

Piasta koła – kluczowy element układu jezdnego

Czym jest piasta koła?

Piasta koła to metalowy element, który znajduje się w centralnej części koła i służy do jego mocowania do zawieszenia pojazdu. To właśnie do piasty przykręcane są śruby kół, a także montowany jest tarczowy lub bębnowy układ hamulcowy. Co więcej, w nowoczesnych pojazdach piasta jest często zintegrowana z łożyskiem i czujnikiem ABS, co jeszcze bardziej podkreśla jej znaczenie w całym układzie jezdnym.

W zależności od modelu auta, piasty mogą różnić się konstrukcją, ale ich rola pozostaje niezmienna – zapewnienie stabilności i płynnego obrotu kół.

Jak działa piasta koła?

Piasta koła do samochodu pełni rolę łącznika pomiędzy zawieszeniem a kołem. Dzięki zintegrowanemu łożysku umożliwia obracanie się koła z minimalnym oporem, nawet przy dużych prędkościach. W autach z napędem na przednie lub wszystkie koła, piasta jest również miejscem, przez które przechodzi półoś napędowa – dzięki temu możliwe jest przeniesienie momentu obrotowego na koła.

W przypadku tylnej osi napędzanej, piasta współpracuje z półosią i mechanizmem różnicowym. Z kolei w autach z napędem na przód, tylna piasta pełni funkcję podporową i nie uczestniczy bezpośrednio w przenoszeniu napędu.

Objawy uszkodzenia piasty

Z uwagi na swoją funkcję i narażenie na ogromne obciążenia mechaniczne oraz wpływ czynników zewnętrznych (brud, woda, sól drogowa), piasta koła może ulec zużyciu. Oto najczęstsze objawy awarii piasty:

  • Szumy i buczenie podczas jazdy, nasilające się przy skręcaniu – może to świadczyć o zużytym łożysku w piaście.

    PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjI5IiBkYXRhLXJldml2ZS1pZD0iNDRiMTc2NDFiYzk4ODk1OTZhMmQ3YjdmZDU0YjVmZTUiPjwvaW5zPg0K
    PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjI5IiBkYXRhLXJldml2ZS1pZD0iNDRiMTc2NDFiYzk4ODk1OTZhMmQ3YjdmZDU0YjVmZTUiPjwvaW5zPg0K
  • Luz na kole – wyczuwalny przy podniesionym aucie, może wskazywać na uszkodzenie elementów montażowych piasty.

  • Nierówna praca układu hamulcowego – szczególnie jeśli czujnik ABS przestaje prawidłowo działać z powodu uszkodzenia piasty.

  • Drgania kierownicy lub całego nadwozia – zwłaszcza przy większych prędkościach.

  • Kontrolka ABS na desce rozdzielczej – jeśli piasta jest zintegrowana z czujnikiem ABS, jego awaria może prowadzić do błędów w systemie.

Wymiana piasty – kiedy i jak?

Piasty nie wymienia się w ramach rutynowego serwisu – zazwyczaj robi się to dopiero wtedy, gdy pojawią się konkretne objawy zużycia. Wymiana może być konieczna po przejechaniu kilkudziesięciu lub kilkuset tysięcy kilometrów – wszystko zależy od jakości dróg, stylu jazdy, jakości użytych części i samego modelu samochodu.

Wymiana piasty to czynność, która wymaga odpowiedniego doświadczenia i narzędzi. Obejmuje m.in. demontaż koła, układu hamulcowego, odłączenie czujników oraz wprasowanie nowej piasty. W przypadku nowoczesnych aut, często nie ma możliwości wymiany samego łożyska – konieczna jest wymiana całej piasty, co wpływa na koszty usługi.

Rodzaje piast i ich budowa

Wyróżniamy kilka podstawowych typów piast:

  • Piasta zintegrowana z łożyskiem – obecnie najczęściej spotykana, zwarta konstrukcja.

    PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjI5IiBkYXRhLXJldml2ZS1pZD0iNDRiMTc2NDFiYzk4ODk1OTZhMmQ3YjdmZDU0YjVmZTUiPjwvaW5zPg0K
    PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjI5IiBkYXRhLXJldml2ZS1pZD0iNDRiMTc2NDFiYzk4ODk1OTZhMmQ3YjdmZDU0YjVmZTUiPjwvaW5zPg0K
  • Piasta z oddzielnym łożyskiem – starsze rozwiązanie, spotykane w wielu pojazdach produkowanych do lat 90.

  • Piasta z czujnikiem ABS – wyposażona w magnetyczny pierścień lub czujnik impulsowy.

  • Piasta z montażem na śruby lub sworznie – zależnie od rozwiązania konstrukcyjnego pojazdu.

Ważne jest, aby przy wymianie stosować piasty dopasowane dokładnie do konkretnego modelu samochodu. Wybór zamiennika złej jakości może skutkować skróconą żywotnością lub niewłaściwym działaniem całego układu jezdnego.

Czy warto inwestować w droższe piasty?

Odpowiedź zależy od przeznaczenia samochodu. W codziennej eksploatacji miejskiej, tańsze piasty znanych producentów zamienników mogą spełniać swoje zadanie. Jeśli jednak poruszasz się często autostradami, przewozisz ciężkie ładunki lub cenisz sobie maksymalne bezpieczeństwo, lepiej postawić na oryginalne piasty lub produkty premium. Warto pamiętać, że piasta koła do samochodu jest elementem wpływającym nie tylko na komfort jazdy, ale również na bezpieczeństwo.

Chcemy, żeby nasze publikacje były powodem do rozpoczynania dyskusji prowadzonej przez naszych Czytelników; dyskusji merytorycznej, rzeczowej i kulturalnej. Jako redakcja jesteśmy zdecydowanym przeciwnikiem hejtu w Internecie i wspieramy działania akcji "Stop hejt".

Dlatego prosimy o dostosowanie pisanych przez Państwa komentarzy do norm akceptowanych przez większość społeczeństwa. Chcemy, żeby dyskusja prowadzona w komentarzach nie atakowała nikogo i nie urażała uczuć osób wspominanych w tych wpisach.

PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjI3IiBkYXRhLXJldml2ZS1pZD0iNDRiMTc2NDFiYzk4ODk1OTZhMmQ3YjdmZDU0YjVmZTUiPjwvaW5zPg0K
PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjI3IiBkYXRhLXJldml2ZS1pZD0iNDRiMTc2NDFiYzk4ODk1OTZhMmQ3YjdmZDU0YjVmZTUiPjwvaW5zPg0K

#WieszPierwszy

Najnowsze wiadomości

PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjM2IiBkYXRhLXJldml2ZS1pZD0iNDRiMTc2NDFiYzk4ODk1OTZhMmQ3YjdmZDU0YjVmZTUiPjwvaW5zPg0K
PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjM2IiBkYXRhLXJldml2ZS1pZD0iNDRiMTc2NDFiYzk4ODk1OTZhMmQ3YjdmZDU0YjVmZTUiPjwvaW5zPg0K

Najczęściej czytane

PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjM3IiBkYXRhLXJldml2ZS1pZD0iNDRiMTc2NDFiYzk4ODk1OTZhMmQ3YjdmZDU0YjVmZTUiPjwvaW5zPg0K
PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjM3IiBkYXRhLXJldml2ZS1pZD0iNDRiMTc2NDFiYzk4ODk1OTZhMmQ3YjdmZDU0YjVmZTUiPjwvaW5zPg0K

Polecamy