- O koncepcji bezpłatnej komunikacji miejskiej dla kielczan mówię od dłuższego czasu. Jako prezydent Kielc chcę wdrożyć ten system w życie. Jestem człowiekiem odpowiedzialnym, więc przedstawiam tylko realne, dobrze policzone pomysły. Tak jest właśnie z kwestią bezpłatnej komunikacji miejskiej dla kielczan. Spójrzmy na liczby – mówił kandydat na prezydenta Kielc Kamil Suchański.
- Prosty rachunek matematyczny rozwiewa wszelkie wątpliwości. Budżet miasta to 1 miliard 750 milionów złotych. Koszty komunikacji miejskiej wynoszą ponad 100 milionów złotych, natomiast przychody ze sprzedaży biletów to około 30 milionów złotych. Ale te przychody realnie są niższe, bo dochodzi jeszcze koszt druku biletów i obsługi automatów. Zatem realnie jest to około 24 miliony złotych, czyli nieco ponad 1 procent budżetu miasta. Te środki są w budżecie - wystarczy dobrze zarządzać pieniędzmi publicznymi – podkreślił Kamil Suchański.
- Od 33 lat zajmuję się finansami i księgowością. Mogę więc powiedzieć, że trochę się znam na ekonomii. Te obliczenia są wiarygodne i mocno osadzone w realiach budżetu Kielc. Model finansowania bezpłatnej komunikacji miejskiej dla kielczan, jaki prezentujemy, spina się. Zrealizujemy to zadanie w najbliższej kadencji – powiedział Michał Cielibała, kandydat komitetu Suchański Bezpartyjni Koalicja dla Kielc do Rady Miasta.
Jak zaznaczył Kacper Stachurski, korzyści wynikających z wdrożenia bezpłatnej komunikacji miejskiej dla kielczan jest wiele. - Dla 4-osobowej rodziny to oszczędność 4 tysiące złotych w skali roku. Doświadczenia miast, w których wprowadzono bezpłatną komunikację, wskazują, że duży odsetek mieszkańców zrezygnuje z jazdy własnym środkiem transportu na rzecz autobusów. Dzięki temu znacznie ograniczone zostanie zjawisko korków w ruchu kołowym. Wzrośnie także dostępność miejsc parkingowych w centrach – mówił Kacper Stachurski, kandydat komitetu Suchański Bezpartyjni Koalicja dla Kielc do Rady Miasta.
- Istotny dla wszystkich jest również aspekt środowiskowy. Mniejsze natężenie ruchu pojazdów osobowych poprawi jakość powietrza. Jednocześnie zwiększy się poziom bezpieczeństwa pieszych oraz rowerzystów – powiedział Patryk Cylara, kandydat komitetu Suchański Bezpartyjni Koalicja dla Kielc do Rady Miasta.
- Takie rozwiązania funkcjonują w wielu miastach Polski: od stycznia 2023 roku w 100-tysięcznym Kaliszu, od wielu lat Lubinie i Bolesławcu. W sumie już blisko dwa miliony Polaków korzysta na co dzień z bezpłatnej komunikacji publicznej. Kielczanie też będą jeździć po mieście autobusami bez kasowania biletu – podkreśliła Monika Weitzel, kandydatka komitetu Suchański Bezpartyjni Koalicja dla Kielc do Rady Miasta.
- W Kaliszu w poprzedniej kampanii wyborczej, w której o urząd Prezydenta Miasta Kalisza starał się obecnie urzędujący Krystian Kinastowski jego konkurencji mówili, że to niemożliwe, utopia itp., że nie stać Kalisza na bezpłatną komunikację miejską. Jak został wybrany prezydentem miasta po prostu ją wprowadził, a za jego pomysłem zagłosowała ponad podziałami politycznymi jednogłośnie rada miasta Kalisza – dodał kandydat na prezydenta Kielc Kamil Suchański.