Na początku uroczystości głos zabrał Rektor Politechniki Świętokrzyskiej, prof. dr hab. inż. Zbigniew Koruba, który podkreślił wyjątkowość przedsięwzięcia.
– Realizujemy bardzo ciekawy i pożyteczny projekt, jakim jest fotelik Avionaut Safe. To fotelik przeznaczony dla dzieci do lat trzech i o wadze poniżej 20 kg. Chciałbym podkreślić, że tego rodzaju rozwiązania nie mają odpowiedników nie tylko w Europie, ale i na świecie – Polska jest jedynym producentem. (…) Inspirujemy się wręcz technologiami kosmicznymi – w sytuacji kolizji fotelik automatycznie pionizuje się, minimalizując przeciążenia działające na dziecko. To zwiększa szanse uniknięcia urazów, a nawet ratuje życie. Co równie ważne, całość jest bardzo funkcjonalna – fotelik można łatwo zamontować i równie prosto posadzić w nim dziecko.
Prezes firmy Karwala, Łukasz Karwala, zaznaczył, że projekt to doskonały przykład połączenia wiedzy naukowej z praktyką rynkową.
– Jestem bardzo zadowolony ze współpracy, bo łączymy naszą ekspercką wiedzę rynkową z kompetencjami Politechniki w zakresie badań i rozwoju. To daje niezwykle obiecujące rezultaty. (…) Wprowadzamy rozwiązanie pionizowania fotelika podczas wypadku, co można porównać do konstrukcji foteli kosmonautów – są one ustawiane tyłem do kierunku jazdy, aby ograniczyć przeciążenia działające na szyję i głowę. (…) Prace są zaawansowane – mamy za sobą pierwsze testy i prototypy, a oficjalne wdrożenie planujemy na 2027 rok.
O znaczeniu badań prowadzonych na uczelni mówił dr hab. inż. Marek Jaśkiewicz, prof. PŚk, koordynator projektu ze strony Politechniki.
– Skupiamy się przede wszystkim na analizie przeciążeń oraz komforcie jazdy. Jesteśmy obecnie na jednej trzeciej etapu projektu – część badań została zakończona, a obecnie przygotowujemy się do kolejnej fazy, w której będziemy weryfikować wprowadzone modyfikacje. (…) To proces złożony i wieloetapowy – obejmuje zarówno symulacje komputerowe, jak i badania z wykorzystaniem manekinów testowych, które są niezwykle kosztowne, ale pozwalają wiernie odtworzyć realne warunki kolizji. Dzięki temu mamy pewność, że opracowane rozwiązanie będzie spełniać najwyższe standardy bezpieczeństwa.
Rektor PŚk podkreślił również znaczenie projektu dla samej uczelni.
– Wartość projektu to 15,5 mln zł, z czego udział Politechniki to ponad 8,4 mln zł. To unikalne badania, które pozwalają szczegółowo analizować, co dzieje się z dzieckiem w foteliku podczas zderzenia samochodu. (…) Projekt to także przykład transferu wiedzy z uczelni do gospodarki, co ma znaczenie dla oceny jakości działalności badawczej i pozycji Politechniki w rankingach. Takie inicjatywy podnoszą rangę uczelni w kraju i za granicą.
O rynkowych motywacjach powstania Avionaut Safe opowiedział ponownie prezes Karwala.
– Impulsem do poszukiwania nowego rozwiązania były trendy rynkowe – producenci zaczęli oferować foteliki rozkładane, które zapewniają wygodę, ale nie zawsze gwarantują bezpieczeństwo w pozycji horyzontalnej. Postanowiliśmy stworzyć fotelik, który zapewni dziecku komfort, a jednocześnie będzie pionizował się podczas wypadku. (…) Po pierwszej fazie badań wiemy już, że nasze rozwiązania przynoszą pozytywne rezultaty. Obecnie przygotowujemy się do kolejnych testów i ulepszeń, które pozwolą nam wejść w etap finalny przed wdrożeniem.
Na zakończenie prof. Jaśkiewicz przedstawił harmonogram dalszych prac.
– Za nami już rok intensywnych badań, w trakcie których przeprowadziliśmy dziesiątki symulacji i testów. Kolejny etap to sprawdzanie rozwiązań z uwzględnieniem wprowadzonych poprawek. (…) Używamy specjalistycznych manekinów testowych i sprzętu badawczego, aby jak najdokładniej odwzorować rzeczywiste warunki drogowe. Naszym celem jest wybranie ostatecznej wersji fotelika, która w najlepszy sposób połączy bezpieczeństwo z komfortem podróży dziecka. Finalnie rozwiązanie zostanie wdrożone przez firmę Karwala i trafi na rynek jako Avionaut Safe.
Projekt Avionaut Safe to przykład synergii nauki i biznesu, w którym innowacyjne technologie przekładają się na realne rozwiązania ratujące zdrowie i życie najmłodszych pasażerów. Jeśli harmonogram zostanie dotrzymany, już w 2027 roku na rynku pojawi się fotelik, który może wyznaczyć nowy standard w branży motoryzacyjnej.