Akredytacja Ministra Zdrowia po raz drugi dla ŚCO Świętokrzyskie Centrum Onkologii.
Decyzją Ministra Zdrowia uzyskało akredytację w zakresie spełnienia standardów akredytacyjnych dla szpitali i tym samym znalazło się w prestiżowym gronie 217 akredytowanych szpitali w Polsce (stan na dz. 9.07.2024 r.). Jedynie 25 szpitali w Polsce, w tym ŚCO – jako jedyny szpital ze Świętokrzyskiego, może na ten moment poszczycić się oceną na poziomie co najmniej 90%.
Akredytacja jest potwierdzeniem, że w ŚCO pacjenci mają dostęp do wysokiej jakości usług medycznych ze szczególnym uwzględnieniem bezpieczeństwa chorego.
Jak informuje dr inż. Jakub Guzy, kierownik Działu Zarządzania Jakością w ŚCO, koordynator ds. HACCP, wizytatorzy Centrum Monitorowania Jakości w Ochronie Zdrowia w kwietniu 2024 r. przeprowadzili w ŚCO ocenę poziomu spełniania przez szpital wymagań standardów akredytacyjnych. Ocena obejmowała przegląd dokumentacji organizacyjnej, zarządczej i medycznej,
wywiady z kierownictwem i pracownikami ŚCO oraz pacjentami, a także obserwacje bezpośrednie związane z udzielaniem świadczeń. Wizytujący zapoznali się i ocenili sposób zarządzania, misję i cele ŚCO oraz poziom ich osiągania.
- Przede wszystkim jednak ocenili warunki i działania podejmowane w różnych obszarach gwarantujących bezpieczeństwo opieki – w działalności klinicznej i organizacyjnej szpitala. Ocenie zostały poddane procedury diagnostyczne, terapeutyczne i pielęgnacyjne, farmakoterapia, edukacja pacjentów i ich rodzin, przestrzeganie praw pacjenta oraz środowisko opieki,
takie jak infrastruktura szpitala czy systemy awaryjne – wyszczególnia dr Jakub Guzy.
Zasługa całego zespołu: ŚCO wśród 25 najwyżej ocenionych szpitali w Polsce ŚCO osiągnęło wysoką ocenę spełnienia standardów - bo aż na poziomie 90%. Na ten moment tak wysokim wynikiem może poszczycić się jedynie 25 szpitali w Polsce, w tym Świętokrzyskie Centrum Onkologii – jako jedyna placówka medyczna ze Świętokrzyskiego. Najwyższe noty ŚCO uzyskało w zakresie ciągłości opieki, diagnostyki laboratoryjnej, przestrzegania praw pacjenta, kontroli zakażeń oraz zarządzania ogólnego szpitalem i zarządzania zasobami ludzkimi.
Profesor Stanisław Góźdź, dyrektor Świętokrzyskiego Centrum Onkologii podkreśla, że na oceny poszczególnych standardów składa się praca całego szpitala i uzyskanie tak wysokiej punktacji nie byłoby możliwe bez zrozumienia i ogromnego wysiłku wszystkich pracowników ŚCO – zarówno medycznych, jak i technicznych, administracyjnych i gospodarczych.
– Jestem dumny, że mój zespół, którym kieruję od trzydziestu lat, sprostał tak trudnemu wyzwaniu, jakim jest poddanie ocenie całej działalności szpitala, począwszy od części diagnostyczno -leczniczej, klinicznej, poprzez żywienie, obsługę
techniczną, administracyjną i gospodarczą, po to, żeby pacjenci w naszym szpitalu mieli jeszcze lepszą i bezpieczniejszą opiekę. Cieszę się, że dla całej załogi naszego Centrum pacjent jest najważniejszy. I, co najistotniejsze, pacjent
korzysta z naszego sukcesu – mówi profesor Stanisław Góźdź.
Akredytacja służy pacjentom i pracownikom szpitala Dr Joanna Pytel – specjalista ds. Systemów Zarządzania Jakością, pełnomocnik ds. praw pacjenta, w śród licznych zalet wynikających z wdrożenia standardów akredytacyjnych wymienia przede wszystkim: wzrost poziomu jakości opieki i bezpieczeństwa opieki nad pacjentem, monitorowanie i poprawę własnej
działalności klinicznej, ujednolicenie zasad sprawowania opieki nad pacjentem w oparciu o podstawy naukowe
i dobre praktyki, poznanie opinii i oczekiwań pacjentów, poprawę zadowolenia i satysfakcji pacjentów z opieki.
- Również w odniesieniu do pracowników i funkcjonowania samej jednostki akredytacja przynosi wiele dobrodziejstw, takich jak zaktywizowanie zatrudnionych do podejmowania działań jakościowych, wspieranie edukacji personelu, podnoszenie kwalifikacji, poprawa przepływu informacji i komunikacji między działami, zwiększenie bezpieczeństwa osób zatrudnionych – dodaje dr Pytel.
Po co akredytacja w ochronie zdrowia?
Akredytacja w ochronie zdrowia – obok wypracowanych zaleceń czy standardów klinicznych i certyfikacji – jest najszerzej sprawdzoną na świecie zewnętrzną metodą oceny zapewnienia wysokiej jakości świadczeń. Jej rola we współczesnych systemach zdrowotnych polega na wyszukiwaniu zagadnień, które w największym stopniu wpływają na poziom świadczeń i bezpieczeństwo pacjentów. W tych obszarach utworzone zostały kryteria oceny placówek opieki zdrowotnej zwane standardami akredytacyjnymi. Standardy te podlegają okresowej modyfikacji, zależnie od szybkości wywoływania pożądanych
efektów. Dzięki temu placówki medyczne są stale stymulowane do osiągania poziomu, jaki wyznaczają standardy akredytacyjne. Akredytacja wiąże się także z nadzorem - a docelowo ze zmniejszeniem ryzyka wystąpienia zdarzeń niepożądanych i wzrostem bezpieczeństwa opieki nad pacjentem i wymusza na szpitalu spełnienie standardów poprawiających jakość opieki i bezpieczeństwo pacjenta. Certyfikat akredytacyjny nie oznacza, że opieka i leczenie w szpitalu akredytowanym będą zawsze idealne, ale wskazuje, że pobyt w tej placówce medycznej jest bardziej bezpieczny, działania
realizowane w szpitalu podlegają samoocenie i ocenie zewnętrznej, a wszelkie zidentyfikowane niedociągnięcia są przedmiotem ciągłej poprawy.
Szpital ubiegający się o akredytację uczestniczy w programie zewnętrznej oceny pracy szpitali prowadzonej przez CMJ. Certyfikat akredytacyjny przyznaje Minister Zdrowia na okres 3 lat (lub 4 lat wg nowych zasad).
Chcemy, żeby nasze publikacje były powodem do rozpoczynania dyskusji prowadzonej przez naszych Czytelników; dyskusji merytorycznej, rzeczowej i kulturalnej. Jako redakcja jesteśmy zdecydowanym przeciwnikiem hejtu w Internecie i wspieramy działania akcji "Stop hejt".
Dlatego prosimy o dostosowanie pisanych przez Państwa komentarzy do norm akceptowanych przez większość społeczeństwa. Chcemy, żeby dyskusja prowadzona w komentarzach nie atakowała nikogo i nie urażała uczuć osób wspominanych w tych wpisach.
§1. Rekord Grupa Mediowa sp. z o.o., zwana dalej Administratorem udostępnia swoim użytkownikom możliwość nieodpłatnego korzystania z Forum Internetowego w serwisie www.cozadzien.pl zwanym dalej Forum, w celu zamieszczania komentarzy i opinii na tematy zamieszczonych publikacji oraz związanych z nimi wymianą poglądów i dyskusją.
§2. Dostęp do Forum posiadają wszyscy użytkownicy publicznej sieci Internet, którzy korzystają z serwisu www.cozadzien.pl zwani dalej Uczestnikami Forum. W celu zamieszczenia komentarza pod publikacją Uczestnik Forum po zapoznaniu się z treścią Regulaminu Forum wypełnia treść w ramce dostępnej pod publikacją wraz z podpisem. Uczestnik Forum może także wyrażać swoje opinie poprzez głosowanie tzw. „łapkami” pod zamieszczonymi komentarzami, które to głosy zliczane są w sposób automatyczny i aktualizowane przy kolejnych odsłonach strony.
§3. Uczestnik Forum publikuje swoje komentarze i opinie wyłącznie na własną odpowiedzialność. Administrator nie ponosi jakiejkolwiek odpowiedzialności za treści zamieszczane przez Uczestników Forum na łamach Forum.
§4. Niedopuszczalne jest umieszczanie przez Uczestników na łamach Forum treści sprzecznych z prawem, naruszających prawa osób trzecich, zawierających treści pornograficzne, wulgarnych lub obscenicznych, wzywających do nienawiści rasowej lub wyznaniowej lub etnicznej, naruszających godność człowieka, nawołujących do przemocy czy też propagujących przemoc w świecie rzeczywistym.
§5. Niedopuszczalne jest umieszczanie przez Uczestników na łamach Forum treści uznanych powszechnie za naganne moralnie, niezgodnych z zasadami współżycia społecznego, zawierających hejt, będących pomówieniami czy też celowo obraźliwych, w tym także oskarżeń i opinii szkalujących Administratora oraz naruszających dobre imię jego firmy, mediów, właścicieli i pracowników.
§6. Niedopuszczalne jest umieszczanie przez Uczestników na łamach Forum treści zawierających przekazy reklamowe, linki innych serwisów, treści będących reklamą, spamem oraz niezamówioną informacją handlową. Uporczywe zamieszczanie powtarzających się treści pod wieloma publikacjami a także komentarze nie związane w żaden sposób z publikacją i zbędne z uwagi na przedmiot dyskusji będą traktowane jako spam.
§7. Administrator zastrzega sobie prawo do usuwania treści, o których mowa w par. 4, 5 i 6 Regulaminu Forum a także innych wypowiedzi uznawanych przez niego za uciążliwe, jak również prawo do blokowania uczestnictwa w Forum w stosunku do osób naruszających postanowienia par. 4, 5 i 6 regulaminu. Wydawca może również przekazać pozostające w jego posiadaniu dane Uczestników Forum sądowi, prokuraturze, policji i innym uprawnionym organom państwa na potrzeby prowadzonych przez nie postępowań.
§8. Administrator prowadzi moderację automatyczną przez system antyspamowy wyposażony dodatkowo w filtr wulgaryzmów, który odpowiada za usuwanie treści zakwalifikowanych do tych kategorii. Moderacja ręczna stosowana jest w wyjątkowych przypadkach po analizie zgłoszeń wynikających z naruszeń par. 4, 5 i 6 oraz pozostałych zapisów regulaminu.
§9. Administrator zastrzega sobie prawo do wyłączenia Forum z treści prowadzonego przez siebie serwisu lub zmianę sposobu dodania komentarza w innych opcjach dostępnych pod ramką wpisu a także wyłączenia możliwości komentowania dla poszczególnych publikacji bez podawania przyczyn takiego działania.
§10. Administrator dołoży wszelkich starań w celu zapewnienia prawidłowego działania Forum oraz udzieli pomocy w rozwiązywaniu problemów dotyczących jego funkcjonowania.
§11. Uczestnicy Forum poprzez umieszczenie swoich komentarzy i opinii na stronach Forum zobowiązują się do przestrzegania Regulaminu Forum.
§12. Regulamin niniejszy obowiązuje od momentu jego opublikowania. Administrator zastrzega sobie prawo do wprowadzania zmian w niniejszym regulaminie. Wszelkie zmiany stają się obowiązujące w momencie ich opublikowania na stronie www.cozadzien.pl