Kampania zostanie przeprowadzona jednocześnie w 16 krajach Europy: Albanii, Austrii, Belgii, Bośni i Hercegowinie, Chorwacji, Czechach, we Włoszech, na Litwie, Malcie, Holandii, Macedonii Północnej, w Polsce, Portugalii, Słowenii, Hiszpanii i Wielkiej Brytanii. Materiały edukacyjne opracowane specjalnie na potrzeby tej akcji, zostały przetłumaczone na 14 języków. Rodzice i opiekunowie dzieci, do których jest skierowana, otrzymają praktyczny przewodnik o tym, jakie czynności - krok po kroku - należy wykonać, gdy zaginie ich dziecko.
Nazwa kampanii odnosi się do kolejnych kroków, jakie powinni podjąć rodzice i opiekunowie, gdy dojdzie do zaginięcia dziecka:
- "Sprawdź" - zweryfikuj, czy dziecko nie znajduje się w pobliżu i czy faktycznie doszło do jego zaginięcia;
- "Pomyśl" - przypomnij sobie najważniejsze szczegóły i oceń sytuację;
- "Zgłoś" - niezwłocznie powiadom Policję.
Każdego roku tysiące rodzin doświadcza traumy związanej z zaginięciem dziecka. W takich sytuacjach wiedza o tym, co należy zrobić, aby jak najszybciej odnaleźć dziecko, może mieć kluczowe znaczenie dla szczęśliwego zakończenia jego poszukiwań. Mając tę świadomość, przedstawiciele AMBER Alert Europe do przygotowania kampanii zaangażowali mundurowych ekspertów do spraw zaginięć. Dzięki prezentowanej inicjatywie, rodzice i opiekunowie otrzymają najważniejsze informacje i wskazówki, które ułatwią im podjęcie szybkich i skutecznych działań w przypadku zaginięcia dziecka.
- Każdego roku w Europie dochodzi do zaginięć około 300 000 dzieci. Kampania „Sprawdź. Pomyśl. Zgłoś” jest kamieniem milowym w naszych nieustannych wysiłkach na rzecz ochrony dzieci i wspierania rodzin w chwili kryzysu - powiedział Frank Hoen, prezes i założyciel AMBER Alert Europe. - Wyposażając rodziców w wiedzę dotyczącą kroków, jakie należy podjąć po zaginięciu dziecka, dążymy do skrócenia czasu reakcji i zwiększenia szans na szczęśliwe zakończenie takich sytuacji - dodał.
Zachęcamy do odwiedzenia strony Amber Alert Europe, na której znajdziecie Państwo więcej polskojęzycznych materiałów opracowanych na cele kampanii: www.amberalert.eu