Jak dodał szef resortu, otwarcie obwodnicy odbędzie się w dwóch etapach.
- O godzinie 12:00 część dotycząca drogi ekspresowej S74, o 14:00 drogę krajową nr 9. Wreszcie hałas i spaliny znikną z Opatowa - zapowiada minister. Jak dodał, powstanie fragmentu S74 i obwodnicy to dobra wiadomośc nie tylko dla mieszkańców świętokrzyskiego, ale także mazowieckiego, łódzkiego czy lubelskiego i podkarpackiego.
Poseł na Sejm Rafał Kasprzyk podkreślił, że to ważny dzień, ponieważ spełniają się marzenia lokalnej społeczności.
- Wszystkim Państwu gratuluję, także mieszkańcom. Świętokrzytskie jest piękniejsze, lepsze, coraz mniej wykluczone komunikacyjnie i z tego się cieszę - mówi parlamentarzysta Polski 2050.
Z kolei Lucjan Pietrzczyk, poseł na Sejm przypomina, że na tę inwestycję czekano bardzo długo. Podziękował każdemu, kto dołożył cegiełke do powstania tej obwodnicy.
- Ale jesteśmy tu, w tym momencie i to super wydarzenie. Ważne - usłyszeliśmy, że takich wydarzeń będzie więcej. Mówimy o całej drodze S74, o dojściu do Niska i granicy wschodniej, południowej. Widać, że mamy bardzo dobry klimat do takich inwestycji - twierdzi poseł PO.
Obwodnica Opatowa to ponad 11,5-kilometrowy szlak w ciągu DK9 i S74, biegnący po południowo-zachodniej stronie Opatowa, głównie po nowym śladzie. Na skrzyżowaniu obecnej DK74 z nowym przebiegiem DK9, a także na włączeniach obwodnicy do DK74 w kierunku Kielc oraz do DK9 w kierunkach Ostrowca Świętokrzyskiego i Lipnika zbudowane zostały bezkolizyjne ronda. W ramach inwestycji powstały dwa węzły drogowe. Pierwszy na skrzyżowaniu istniejącej DK9 z jej nowym przebiegiem i z łącznikiem północnym do DK74. Drugi węzeł „Opatów" wybudowany został w Marcinkowicach, na skrzyżowaniu nowych dwujezdniowych odcinków S74 i DK9, zapewniając także skomunikowanie z drogą wojewódzką nr 757 do Staszowa.
W ramach inwestycji wybudowanych zostało 20 obiektów inżynierskich, w tym 14 mostów, a także wiadukty, estakady, a także kładkę dla pieszych. Pozostałe obiekty to duże przepusty ekologiczne. Największym obiektem mostowym jest estakada w ciągu DK9 o blisko 300-metrowej długości i wysokości podpór wynoszącej 17 m. To jedna z czterech estakad, które łączą funkcje mostów, wiaduktów i przejść dla zwierząt. Istotnym etapem inwestycji realizowanej w systemie projektuj i buduj od 2021 roku były badania archeologiczne na 24 stanowiskach. Ślady przeszłości pochodziły ze średniowiecza, okresu rzymskiego, a nawet epoki neolitu.
Budowa obwodnicy Opatowa w ciągu DK9 i S74 oraz łącznika północnego w ciągu DK74 została dofinansowana w ramach Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko (FEnIKS). Kwota dofinansowania obu projektów to 336,7 mln zł, a ich całkowity koszt to 688,9 mln zł.