Lubnauer podkreśliła, że zdrowie psychiczne młodzieży, aktywność fizyczna i umiejętność posługiwania się językami obcymi są kluczowymi wyzwaniami dla polskiego systemu edukacji.
W swoim wystąpieniu wiceminister zaznaczyła, że liczba dzieci borykających się z problemami psychicznymi wzrosła do alarmującego poziomu, osiągając już 20 procent, w porównaniu do przedpandemicznej średniej wynoszącej około 10 procent. Wyraziła również chęć większej edukacji w szkołach na temat zdrowia psychicznego, w ramach szerszego programu edukacji zdrowotnej.
Lubnauer podkreśliła także wagę współpracy między rządem a samorządem dla zapewnienia wysokiej jakości edukacji. Przytoczyła przykład Warszawy, gdzie stosowany jest innowacyjny program wykorzystujący sztuczną inteligencję w celu ułatwienia zrozumienia matematyki przez dzieci. Wskazała na znaczenie takich inicjatyw jako sposobu na zmniejszenie przekonania o trudnościach w nauce matematyki oraz nauczanie przedmiotu w sposób interesujący i inspirujący.
Wizyta wiceminister w Kielcach była też poparciem dla Agaty Wojdy, kandydatki na urząd prezydenta miasta. Przedstawiła swój program wyborczy w obszarze edukacji. Wojda podkreśliła potrzebę podniesienia jakości nauczania matematyki i języków obcych, a także promowanie dwujęzyczności w szkołach. Jej celem jest, aby uczniowie kieleckich szkół podstawowych opuszczali szkołę z płynną znajomością jednego języka obcego.
W swoim programie Wojda zwróciła uwagę na konieczność rozwijania zainteresowania matematyką już od przedszkola oraz na potrzebę zapewnienia bezpieczeństwa psychicznego w kieleckich szkołach, szczególnie w trudnych sytuacjach. Inwestycje w infrastrukturę oświatową, takie jak remonty szkół i modernizacje boisk, również znalazły się w gronie priorytetów kandydatki.
Podsumowując, w kontekście tych działań i postulatów, należy podkreślić znaczenie dbania o dobro uczniów oraz rozwój edukacyjny jako kluczowych obszarów, które wymagają kompleksowego wsparcia i działań ze strony władz krajowych i lokalnych.