Dzieci przygotowały część artystyczną w związku z Europejskim Tygodniem Autyzmu. Były występy artystyczne ślubowanie uczniów klas pierwszych i prezentacja multimedialna. Każdy z uczniów otrzymał niebieskie serce, które samodzielnie przypinał do specjalnej tablicy.
- Choć impreza trwała zaledwie 10 min, przygotowywaliśmy się do niej dwa miesiące. Nasze przygotowania trwały długo, ponieważ nasze dzieci wymagają takiego czasu aby przyswoić sobie poszczególne elementy - mówiła Agnieszka Kwapisz nauczyciel w Specjalnym Ośrodku Szkolno - Wychowawczym
Cechą charakterystyczną tego zaburzenia jest to, że do pewnego momentu nie daje żadnych istotnych objawów. Zmiana następuje najczęściej między 18. a 48. miesiącem życia,Osoby z autyzmem mają problemy z mówieniem, postrzeganiem świata, rozumieniem relacji społecznych. Mają opóźnioną lub zaburzoną mowę. Potrzebują pomocy drugiej osoby, która dostrzega ich potrzeby i jest je w stanie zaspokajać, która będzie uczyć/tłumaczyć znaczenie słów, zjawisk, pomoże zdobywać wiedzę o świecie i ją systematyzować. Pomoże wreszcie uczyć się wykorzystywać język albo przynajmniej jego zastępniki do porozumiewania się.
Placówka Szkolno - Wychowawcza w Ostrowcu Świętokrzyskim posiada odział dla dzieci z autyzmem , dzięki któremu wychowankowie mogą uczyć się funkcjonowania w normalny sposób.
- Ważna jest rewalidacja, czyli uzdrawianie tych dzieci z pomocą logopedyczną, bo najczęściej te dzieci nie mówią lub mają problem z komunikowaniem się. Ważne są też zajęcia z terapii ruchowej, muzykoterapii czy zajęć które my wykonujemy codziennie - Mówił Andrzej Skrzypczak, dyrektor ośrodka.
Były łzy wzruszenia i radość rodziców uczestniczących w uroczystości. Po zakończeniu rodzice i dzieci zostali zaproszenia na słodki poczęstunek. Dzięki takiej okazji jakim jest Europejski Tydzień Autyzmu istnieje możliwość dotarcia do szerszych grup społeczeństwa i uświadomienia ludzi o specyfice tego zaburzeni a także pokazaniu wszystkim rodzicom i wychowawcom solidarności w niesieniu pomocy, podczas codziennego trudu włożonego w wychowanie dzieci z autyzmem.