W województwie świętokrzyskim GDDKiA realizuje projekty na sześciu odcinkach o łącznej długości ponad 100 kilometrów. Na budowie blisko 17-kilometrowego fragmentu drogi ekspresowej S74 Kielce Zachód — Przełom/Mniów pojawił się z minister infrastruktury Dariusz Klimczak, który nie krył zadowolenia z postępu prac:
To inwestycja niezwykle ważna dla całego regionu świętokrzyskiego, poprawiająca bezpieczeństwo kierowców i komfort podróżowania, a także wspierająca rozwój gospodarczy tej części kraju. Za prace odpowiada polska firma, a zaawansowanie robót wynosi około 35 procent.
Na odcinku od Mniowa zaplanowano 15 obiektów mostowych, a w miejscowości Przełom powstanie Miejsce Obsługi Podróżnych (MOP). W ramach inwestycji powstanie ok. 17 km drogi ekspresowej oraz ponad 26 km dróg lokalnych.
Dyrektor świętokrzyskiego oddziału GDDKiA Piotr Krampikowski przedstawił szczegóły przebiegu trasy:
Na początku, w miejscowości Przełom, droga będzie przebiegała istniejącym śladem DK74. Następnie, kierując się na południowy wschód, połączy się z istniejącą łącznicą w ramach węzła Kielce Zachód. W ramach inwestycji powstaną obiekty mostowe, przejścia dla zwierząt dużych, średnich i małych, a także ekrany akustyczne o łącznej długości ponad 7,5 kilometra. Wzdłuż drogi ekspresowej powstaną również drogi zbiorcze o długości ponad 26 kilometrów.
Wartość inwestycji szacowana jest na ponad 500 milionów złotych.
Wraca temat wschodniej obwodnicy Kielc
Podczas wizyty ministra Klimczaka powrócił temat wschodniej obwodnicy Kielc. O potrzebie realizacji tego projektu mówił lider świętokrzyskiego PSL, Michał Jarubas:
To temat, który jest dziś troską mieszkańców miasta. Obwodnica znacząco poprawiłaby bezpieczeństwo i warunki komunikacji w regionie. Liczymy na to, że GDDKiA wspólnie z samorządami doprowadzi do realizacji tego przedsięwzięcia.
W lipcu 2024 roku Urząd Marszałkowski Województwa Świętokrzyskiego poinformował o rezygnacji z dalszych prac projektowych nad inwestycją. Decyzja ta oznacza znaczne opóźnienia i niepewną przyszłość projektu.
Dla mieszkańców oznacza to, że choć koncepcja budowy wschodniej obwodnicy Kielc pozostaje aktualna, realizacja inwestycji nie nastąpi w ciągu najbliższych 2–3 lat.