Autobus przyjechał do Ostrowca prosto z podkrakowskiej Skawiny. Już po drodze sprawdzane były pewne rozwiązania techniczne oraz zużycie paliwa.
- Możliwość przetestowania tak nowoczesnych pojazdów komunikacji miejskiej dla spółki, to doskonała okazja do tego by zapoznać się z najnowszymi osiągnięciami technicznymi w tej branży. Nasze testy skupiają się głównie na zużyciu paliwa oraz kulturze pracy całego pojazdu. Bierzemy pod uwagę opinie naszych kierowców i pasażerów, które związane są z ergonomią, estetyką wnętrza i komfortu pracy - informuje Jarosław Kateusz, prezes MZK.
Volvo 7900 Hybrid jest autobusem wyposażonym w dwa silniki - silnik elektryczny o mocy 204 KM i spalinowy diesela o mocy 240 KM. Przy umiejętnej jeździe autobusem można przejechać do 2 km na samym tylko silniku elektrycznym, co w ruchu miejskim od przystanku do przystanku jest bardzo istotne i pożądane przede wszystkim ze względu na emisję spalin.
W najnowszych wersjach tego modelu, ciekawostką jest system umożliwiający programowanie trybu pracy autobusu, a właściwie jego napędu. Co to oznacza? Przewoźnik ma możliwość zdecydowania, na których odcinkach trasy autobus porusza się tylko i wyłącznie na silniku elektrycznym. Jeśli na przykład autobus przejeżdża, przez ścisłe centrum, lub przez tereny zielone wówczas dany pojazd może poruszać się w czysto ekologiczny sposób czyli na włączonym silniku elektrycznym. Dzieję się to automatycznie bez zaangażowania uwagi kierowcy.
Przypomnijmy, że w roku 2018 i 2019 Gmina Ostrowiec przygotowała i złożyła wnioski na realizację projektu "Ekologiczny transport miejski w Ostrowcu Świętokrzyskim". Projekty uzyskały dofinansowanie, a ich realizacja podzielona na dwa etapy już się rozpoczęła i potrwa do roku 2022. Celem projektów jest poprawa jakości powietrza na terenie Gminy Ostrowiec Świętokrzyski poprzez ograniczenie emisji pyłów i substancji szkodliwych do atmosfery z transportu publicznego oraz przebudowa niezbędnej infrastruktury usprawniającej funkcjonowanie komunikacji miejskiej.
W ramach tego projektu miasto wymieni tabor autobusowy, ustawi 40 wiat przystankowych, rozpocznie się także budowa nowej bazy operatora transportu publicznego ze stacją obsługi, warsztatami, budynkiem administracyjno-dworcowym i myjnią autobusową przy ul. Jana Samsonowicza. Ponadto rozpocznie się budowa dróg dojazdowych do bazy, zmodernizowane zostanie oświetlenie uliczne w ciągu ulic: Sikorskiego, Rudzkiej, Ostrowieckiej, Kolonii Robotniczej, Iłżeckiej, Siennieńskiej, alei Jana Pawła II, Sandomierskiej. Zbudowane zostaną ronda, ścieżki rowerowe, bus pasy, utworzone zostaną parkingi Park&Ride oraz Bike&Ride. Rewolucją będzie też wdrożony w ramach projektu zintegrowany bilet miejski tzw. karta miejska.
Gmina Ostrowiec Świętokrzyski na realizację obydwu etapów projektu "Ekologiczny transport miejski w Ostrowcu Świętokrzyskim" przeznaczy ponad 47 mln zł.
Warto dodać, że zarząd spółki MZK podjął decyzję o wznowieniu sprzedaży biletów przez kierowców w pojazdach komunikacji miejskiej.
- Decyzja ta jest podjęta na próbę w celu sprawdzenia zapotrzebowania pasażerów na tę formę sprzedaży w kontekście innych dostępnych kanałów dystrybucji biletów - komentuje J. Kateusz.
Od 1 lipca MZK wprowadziło możliwość sprzedaży biletów on-line za pomocą wygodnej aplikacji mobilnej zbiletem.pl. Wszystkie niezbędne informacje na ten temat znajdują się na stronie www.mzkostrowiec.pl.