- Projekt jest ważny z wielu powodów - mówi burmistrz Miasta i Gminy Ożarów Marcin Majcher. - Przede wszystkim dziś trzeba mocniej włączać się w sieć internetową i internetowe połączenie z gminą. Nawet z tego powodu, że jesteśmy w okresie epidemii i nie jest wskazane, by mieszkańcy licznie odwiedzali budynek Urzędu Gminy. Teraz przez odpowiednie programy internetowe mogą zrealizować swoje wnioski, rozliczenia, otrzymać odpowiednie dokumenty. Silnie rozwinięta e-administracja jest w dzisiejszych czasach bardzo wskazana. Przybliża mieszkańca do gminy pod względem informatycznym - dodaje burmistrz Majcher.
Projekt e-administracja zakładał kilka głównych zadań, które w całości zgodnie z harmonogramem i całą procedurą udało się zrealizować.
Po pierwsze, wdrożony został elektroniczny obieg dokumentów, platforma dla mieszkańców, która umożliwia kontakt z gminą na kilku poziomach. Wykonano 20 formularzy, wniosków, które można wypełniać elektronicznie, korzystając z podpisu profilem zaufanym, podpisem kwalifikowanym. Można elektronicznie zarządzać dokumentacją (EZD). Mieszkańcy mają także możliwość sprawdzać swoje zobowiązania, należności do gminy z tytułu podatków czy opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Można też uiścić należności, korzystając z platformy i bankowości elektronicznej. Ponadto dzięki projektowi gmina wykonała platformę e-sesja, a tym samym istnieje możliwość nagrywania obrad, w posiadaniu ma także licencję na oprogramowanie.
Gmina zmodernizowała również swoje portale internetowe, które zyskały nowoczesny wygląd oraz zostały dostosowane do najnowszych obowiązujących standardów. Dostarczono i zainstalowano nowoczesny sprzęt komputerowy do wdrażanych rozwiązań, między innymi serwery wraz z oprogramowaniem, szybkie i wysokowydajne skanery dokumentów, urządzenia wielofunkcyjne z funkcją skanowania sieciowego, ksero, czytniki kodów kreskowych. Pracownicy zostali wyposażeni w nowy sprzęt komputerowy. Zakupione również zostały laptopy, które umożliwiły pracę zdalną w obecnym czasie pandemii. Radni Rady Miast i Gmin zostali wyposażeni w tablety do obsługi oprogramowania eSesja. Zakupiono urządzenia zabezpieczające sieci komputerowe urzędów, a administratorzy zostali przeszkoleni z obsługi zakupionego sprzętu.
Gmina Ożarów ma już kolejne plany na informatyzację urzędu, m.in. chce w przyszłości stworzyć możliwość wysyłania pism drogą elektroniczną i nie korzystać z tradycyjnej poczty. Dzisiaj jeden list za potwierdzeniem odbioru kosztuje od 9 do 11 zł. Jeżeli gmina wydaje kilkanaście tysięcy decyzji, to na pewno byłaby to duża oszczędność. Na razie jednak podstawa jest budowa dobrych łączy światłowodowych, które będzie można wykorzystywać bez żadnych ograniczeń.