Zagospodarowaniem otoczenia Dworca Wschodniego zajmie się starachowicka firma Budromost, która zaproponowała ponad 2,5 mln zł, podczas gdy budżet inwestycji opiewał na kwotę 4 mln zł.
- Cieszę się, że udało się uzyskać oszczędności, a prace wykona lokalna firma - mówi prezydent Starachowic Marek Materek i jak dodaje, przede wszystkim powód do radości mają mieszkańcy. - W końcu zmieni się otoczenie, które od lat czekało na remont. Dworzec i jego otoczenie to wizytówka miasta, to w pierwszej kolejności widzą osoby, które przyjeżdżają do danego miasta. Do tej pory musieliśmy się wstydzić za to, jak wyglądał ten teren.
Działka, na której w Starachowicach Wschodnich zlokalizowane są stanowiska autobusowe i postój taksówek, znajduje się w sąsiedztwie dworca PKP. Właścicielem terenu dotychczas był Skarb Państwa. Władze miasta, planując zmiany rozpoczęły długi i żmudny proces zmierzający do uregulowania kwestii własnościowych. Zajęło to kilka lat, ale w końcu udało się i dzięki temu miasto może przystąpić do realizacji inwestycji.
- Robimy to przy ogromnym wsparciu środków europejskich, bo 85 % kosztów pokryją fundusze europejskie, natomiast 10% stanowi dofinansowanie z Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych - informuje prezydent Materek. - Reasumując, 95 proc. kosztów tego zadania zostanie sfinansowanych z środków zewnętrznych, co jest dla naszego miasta sukcesem. Bardzo się cieszę, że już niebawem wszyscy będziemy mogli parkować samochody, rowery, czy też oczekiwać na przyjazd autobusu czy busa w znacznie przyjemniejszych warunkach niż miało to miejsce w ciągu ostatnich kilkudziesięciu lat.
Główny zakres inwestycji obejmuje rozbudowę ulicy Kolejowej - dwukierunkowej ulicy klasy technicznej o szerokości 7 m; budowę drogi rowerowej i parkingów dla rowerów; budowę podłużnych peronów komunikacji wraz z przystankami autobusowymi przeznaczonych dla autobusów, busów oraz pojazdów taxi; odtworzenie zjazdów do nieruchomości; budowę miejsc parkingowych, w tym dla niepełnosprawnych; przebudowę sieci elektroenergetycznej w celu zapewnienia zasilania peronów oraz oświetlenia terenu dworca wraz z monitoringiem; budowę kanału technologicznego; budowę urządzeń odwadniających dla zapewnienia odprowadzenia wód opadowych do istniejącej kanalizacji deszczowej; budowę urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i elementów małej architektury; budowę ogrodzenia i bramy na tereny PKP; rozbiórkę elementów kolidujących z inwestycją oraz wycinkę kolidującej zieleni; zagospodarowanie zieleni niskiej oraz nasadzenia kompensujące wycinkę; zabezpieczenie pozostałych elementów istniejącej infrastruktury przed możliwą kolizją z projektowaną infrastrukturą.